شناخت بهترین راه های مراقبت از موی چرب
شناخت بهترین راه های مراقبت از موی چرب
Fulica

ممکن است شما نیز به صورت مقطعی یا دائمی و ژنتیکی با مشکل موی سر چرب مواجه شده باشید. موی چرب در صورتی پدید می‌آید که غدد چربی سر بیش از حد چربی یا سبوم تولید کنند. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که غدد احساس کنند پوست سر به آبرسانی نیاز دارد و با تولید چربی، این رطوبت رسانی را انجام می‌دهند. تولید سبوم اضافی موجب بهم خوردن تعادل چربی‌های کف سر می‌شود.
علت بروز این مشکل می‌تواند هورمونی بوده و یا در اثر تغییر آب و هوا باشد. هم چنین عدم مراقبت از موی چرب نیز می‌تواند شما را به مشکل چربی بیش از حد دچار کند. در این مقاله در وبسایت فولیکا، قصد داریم تا به روش‌های مراقبت از موی چرب بپردازیم. تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

شناخت موی سر چرب

موی چرب کدر است و به علت سنگینی حجم کمتری را نشان می‌دهد. هم چنین موی چرب مستعد شوره است. موی چرب زودتر از موی معمولی حالت کثیفی به خود می‌گیرد. این نوع مو، براقی بدی دارد و در صورت کاهش استفاده از شامپو زودتر علائم خود را بروز می‌دهد. مراقبت از موی چرب می‌تواند این عوامل را کمرنگ‌تر کند اما به طور کلی موی چرب دارای چنین ویژگی‌هاییست.

چرا مراقبت از موی چرب مهم است

عدم مراقبت از موی چرب موجب کدر شدن ممو شده و زیبایی مو را از بین می‌برد. هم چنین باعث شل شدن ریشه مو و ریزش، خارش و شوره سر چرب می‌شود. اگر چربی سر ادامه پیدا کند، ممکن است فولیکول‌های مو با چربی مسدود شوند و در ریشه تجمع پیدا کنند. این امر می‌تواند موجب عفونت شود. برای جلوگیری از پدید آمدن این مشکل، فولیکا شامپو تنظیم کننده چربی مو را معرفی کرده است تا به کمک این شامپو چربی سر خود را کنترل کنید.

دلایل چرب شدن مو و پوست سر

همانطور که اشاره شد، غدد چربی موجود در سر، می‌توانند موجب چرب شدن پوست سر و در نهایت مو شوند. حال باید بدانیم چرا این غدد تحریک شده و سبوم بیش از حد نرمال تولید می‌کنند. در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • نوع مراقبت از موی چرب
    نوع شامپو، تعداد دفعاتی که سر خود را می‌شویید، نحوه حالت دادن به موهایتان می‌توانند از عوامل چرب‌تر شدن سر شما باشند.
  • درماتیت سبورئیک
    این بیماری، نوعی بیماری پوستی شایع است که عمدتا روی پوست سر تاثیر می‌گذارد و باعث پوسته پوسته شدن در نواحی دارای غدد چربی و ایجاد شوره و التهاب سر می‌شود. این بیماری می‌تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک یا یک بیماری خود ایمنی باشد. درماتیت سبورئیک معمولا با روش‌های خانگی قابل درمان است اما اگر مزمن شد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  • بیماری‌های پوستی
    اگزما و پسوریازیس، بیماری‌های پوستی هستند که می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته پوسته روی پوست سر شما شوند. این دو بیماری از اختلالات خود ایمنی هستند و در چرب شدن پوست سر موثرند.
  • آکنه پوست سر
    هرگاه چربی در داخل منافذ پوست به دام بیافتد، می‌تواند منجر به تولید آکنه شود. هم چنین ممکن است منجر به ایجاد باکتری‌های خاص و برجستگی‌های آکنه شود.
  • ژنتیک
    ممکن است شما به طور ژنتیکی دارای موهایی چرب باشید و میزان چربی تولیدی سر شما از حالت نرمال بیشتر باشد. در صورت ژنتیکی بودن چربی مو، کنترل آن با مراقبت از موی چرب انجام می‌شود اما به طور کامل نمی‌توان چربی مو را از بین برد.

بهترین راه‌های مراقبت از موی چرب

اگر در مراقبت از موی چرب کوتاهی کنیم، مو و سر دچار چربی مزمن شده و مشکلات زیادی از جمله شوره و آکنه را پدید می‌‌آورند. در ادامه قصد داریم تا چند روش موثر را برای شست و شو و مراقبت از موی چرب معرفی کنیم:

از شامپوی مناسب موی سر چرب استفاده کنید

اگر موهای چربی دارید، مهم است از شامپوهایی برای شستشو استفاده کنید که مخصوص موهای چرب تولید شده‌اند. این شامپوها با کنترل ترشح چربی و آبرسانی به پوست سر مانع تولید چربی اضافی و چرب‌تر شدن موها می‌شوند.

اگر موهای چرب دارید، شامپو تنظیم کننده چربی مو فولیکا، مناسب شماست. این شامپو با اثر بر روی غدد چربی سر، میزان چربی سر را کنترل می‌کند. هم چنین این شامپو باعث جلوگیری از رشد قارچ و باکتری روی پوست سر می‌شود.

از شامپو به میزان لازم استفاده کنید

گاهی ممکن است فکر کنید موهایتان هنوز چرب است و از شامپوی بیشتری استفاده کنید. در این صورت سر می‌تواند دچار خشکی شده و میزان چربی سر دچار تغییر شود. این امر موجب ترشح بیشتر چربی می‌شود. نتیجه این ترشحات چرب‌تر شدن سر است.

سر را محکم نشویید

روش شست و شوی صحیح سر این گونه است که مقداری از شامپو را کف دست ریخته و سپس روی سر ماساژ دهید. اگر سر را محکم بشویید ممکن است منجر به تحریک غدد چربی سر شده و میزان چربی سر را زیاد کنید.

برس موی خود را تمیز کنید

برس مو می‌تواند حاوی چربی و پوسته‌های مرده باشد. در صورت عدم تمیز کردن شانه یا برس، این کثیفی‌ها در دفعه بعدی استفاده روی سر پخش شده و موجب چرب شدن مجدد موهای تمیز می‌شوند.

نتیجه گیری

موی چرب می‌تواند موی سالم و زیبایی باشد. تنها لازم است تا مراقبت کافی از ان صورت بگیرد. مراقبت از موی سر چرب نیاز به اندکی انرژی و زمان دارد و با استفاده از روش‌های گفته شده در این مقاله از بلاگ فولیکا می‌توان بهترین نتیجه را گرفت. موی چرب لازم است تا به طور مداوم و به اندازه شسته شود تا سر دچار آکنه نشود. اگر به طور طبیعی موهای چربی دارید نیز از روتین موی چرب استفاده کنید. این روتین شامل شامپوی مناسب و برس تمیز است. در قسمت کامنت به نوع موهایتان اشاره کنید و در صورتی که موی چرب دارید روتین خود را معرفی کنید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات