داروسازی پارس حیان، ” تولیدکننده برتر “ به انتخاب انجمن داروسازی ایران
عوامل موثر در خشکی مو

با عوامل موثر در خشکی مو و راه های درمان آن آشنا شوید

خشکی مو را می‌توان به صورت کاهش درخشندگی، کدر شدن و وز شدن حالت موها مشاهده کرد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که غدد سباسه پوست سر شما به اندازه کافی سبوم یا روغن تولید نمی‌کند تا موهایتان را مرطوب نگه دارد.
خشکی مو می‌تواند مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما احتمال ابتلای افراد با افزایش سن بیشتر است. در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا با ما همراه باشید تا مسئله خشک شدن ساختار مو، علائم آن، عوامل موثر در خشکی مو و راه‌های پیشگیری از آن را مورد بحث قرار دهیم.

مهم‌ترین عوامل موثر در خشکی مو چیست؟

خشکی مو می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. معمولا عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند و زمینه ایجاد خشکی در موها را فراهم می‌کنند. از آن میان می‌توان به این عوامل به عنوان شایع‌ترین آن‌ها اشاره کرد.

خشکی مو
پوست سر خشک

موها به صورت طبیعی دارای چربی نیستند و برای مرطوب نگه داشتن خود به روغن‌های ساخته شده در پوست و در اطراف ریشه خود متکی هستند. از آنجایی که ریشه‌ها زیر پوست شما هستند، پوست سر خشک به موهای خشک منجر می‌شود. پوست سر خشک شده و می‌ریزد و به شوره خشک سر روی موها و سر شانه‌های شما تبدیل می‌شود.

افزایش سن

با افزایش سن، پوست شما چربی کمتری تولید می‌کنند و همین هم باعث خشکی مو می‌شود. تغییرات هورمونی پس از یائسگی نیز می‌تواند منجر به خشکی مو شود.

شرایط محیطی

آب و هوای خشک و گرم، قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب، باد و آب کلردار یا شور نیز از جمله عواملی است که باعث خشکی  مو می‌شود.

آسیب به کوتیکول مو

هر تار موی سالم یک لایه محافظ به نام کوتیکول دارد. کوتیکول از موهای شما در برابر آسیب‌های گرما و آفتاب محافظت می‌کند. در یک کوتیکول سالم، لایه‌ها محکم روی هم قرار می‌گیرند و رطوبت را حفظ می‌کنند. وقتی لایه‌های کوتیکول جدا می‌شوند، نمی‌توانند رطوبت را در خود نگه دارند و مقداری روغن از آن خارج می‌شود که می‌تواند باعث خشکی مو شود.

در کنار عواملی که ذکر شد، برخی رفتارهای ناصحیح با موها و شرایط نامناسب محیطی نیز می‌تواند به عوامل موثر در خشکی تبدیل شوند. از آن میان می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • شستن موها یا استفاده از شوینده‌های صابونی و خشن
  • شستشوی بیش از حد مو
  • استفاده از سشوار و حالت‌دهنده‌های حرارتی مو
  • زندگی در آب و هوای خشک
  • تغذیه نامناسب و کم آبی بدن
  • کم‌کاری تیروئید
  • ناهنجاری‌های هورمونی


چگونه خشکی مو را درمان کنیم؟

در بسیاری از موارد، شما می‌توانید موهای خشک را با تغییرات ساده در سبک زندگی درمان کنید. در اینجا چند مورد برای درمان خشکی مو وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید:

  • از شامپو زدن هر روز موها خودداری کنید. زیرا روغن‌های محافظ موهای شما را از بین می‌برد و منجر به خشکی مو می‌شود. سعی کنید موهای خود را یک یا دو بار در هفته بشویید. وقتی کمتر شامپو می‌زنید نیازی به سشوار کشیدن و حالت دادن به موهای هم نخواهید داشت.
  • از شامپوی ملایم استفاده کنید. محصولاتی که به طور خاص برای کمک به خشکی مو ساخته‌شده‌اند، مواد شوینده خشک کننده کمتری خواهند داشت.
  • از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده با خاصیت مرطوب کننده انتخاب کنید. این نرم کننده‌ها کوتیکول‌های مو را صاف نگه می‌دارد تا روغن‌های طبیعی مو را  نگه دارند.
  • از الکل اجتناب کنید. الکل موهای شما را خشک می‌کند، بنابراین محصولات مو را بدون الکل انتخاب کنید.
  • از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. موهای خود را با روغن نارگیل یا آرگان ماساژ دهید.
  • سرهای دوشاخه مو را کوتاه کنید. آنها به ظاهر و احساس وز شدن مو کمک می‌کنند. از بین بردن آنها می‌تواند موها را صاف تر کند.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی مصرف کنید. آهن، ویتامین D، فولات، ویتامین B۱۲ و سلنیوم می‌توانند به سلامت موهای شما کمک کنند.
  • موهای خود را کمتر با سشوار خشک کنید. از اتو‌های تخت، اتو‌های فرکننده و غلتک‌های برقی خودداری کنید.
  • محافظت از موهای خود در برابر گرما و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز مهم است. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، هنگام بیرون رفتن از کلاه استفاده کنید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای خشک یا باد خودداری کنید.
  • اگر یک مشکل پزشکی زمینه ای باعث خشکی موهای شما شده باشد، پزشک ممکن است داروها یا درمان‌های دیگری را برای رفع آن توصیه کند. پس از درمان بیماری زمینه‌ای، موهای شما ممکن است بهبود یابد. با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را برای خود بیابید.

شامپو تقویت کننده و ترمیم کننده موی سر کراتین E فولیکا یک راه حل مناسب برای موهایی است که دچار خشکی و آسیب دیدگی شده است. این شامپو با ترکیباتی نظیر هیالورونیک اسید هیدرولیز شده، روغن آرگان، گلیسیرین و عصاره جوی دو سر به تغذیه و تقویت موها کمک کرده و تامین کننده رطوبت مورد نیاز موها و افزایش حالت‌پذیری آن است.

سخن پایانی

خشکی مو نشانه آسیب به مو به شمار می‌رود. در صورت عدم درمان، موهای شما شکننده شده و باعث شکستن یا ساییدگی آنها می‌شود. شناخت عوامل موثر در خشکی مو می‌تواند مقدمه درمان آن باشد. اکثر موارد خشکی مو را می‌توان با تغییرات ساده در سبک زندگی به طور موثر درمان کرد.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا به بررسی عوامل مهم ایجاد خشکی مو پرداختیم و راه‌های درمان و پیشگیری از آن را برشمردیم.