شوره سر چیست و چرا به آن دچار می شویم؟
شوره سر چیست و چرا به آن دچار می شویم؟
Fulica

شاید شما هم متوجه پوسته های ریز سفید رنگ روی لباس یا موی سر خود یا اطرافیانتان شده باشید. پوسته‌هایی که هیچکس از دیدنشان خوشحال نمی شود!
این پوسته ها که شوره نام دارند، در واقع سلول ‌های مرده ای هستند که از پوست سر جدا شده اند. وقتی دچار شوره می شویم پوست سر قرمز و دچار خارش شده و در اثر خاراندن یا شانه کردن موها، از سر جدا می شوند و خصوصا روی لباس های تیره قابل مشاهده هستند.
در این مقاله از بلگ سایت فولیکا می خواهیم بدانیم شوره چیست، چگونه به وجود می آید و روش های درمان  آن را بشناسیم.

علت ایجاد شوره سر چیست؟
شوره سر در اثر نوعی قارچ ایجاد می شود و سبوم ترشح شده از غدد سباسه باعث تغذیه این قارچ می شود. این قارچ به صورت عادی روی پوست سر زندگی می کند ولی زمانی که شرایط مساعد تکثیر را داشته باشد می تواند منجر به بروز شوره شود.

استرس، شرایط محیطی و آب و هوایی می تواند عواملی برای تحریک ایجاد شوره شوند. برخی از بیماری ها و مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه نیز می توانند منجر به افزایش احتمال بروز شوره شوند.

آیا شیوه مراقبت از مو تاثیری در ایجاد شوره سر دارد؟
شوره سر به معنی تمیز نبودن مو و عدم رعایت بهداشت نیست، ولی روش حالت دادن به مو و محصولاتی که استفاده می کنید می تواند منجر به پوسته ریزی در پوست سر شود. برخی رنگ موها و محصولات استایلینگ باعث خشک شدن پوست سر، پوسته ریزی و یا بر جای گذاشتن برخی مواد روی پوست سر می شوند که از نظر ظاهری به شوره شباهت دارند. اگر در حال حاضر به شوره مبتلا هستید، عدم شستشوی کافی و به موقع مو، به دلیل تجمع سلول های مرده منجر به شدیدتر شدن شوره می شود.

آیا شوره علاوه بر سر می تواند سایر نقاط را نیز درگیر کند؟
پیشانی، ابرو، مژه و گوش نیز می توانند دچار شوره شوند. در قسمت هایی از بدن که از مو پوشیده شده اند مثل سینه نیز شوره قابل مشاهده است که فرم ملایم درماتیت سبوره است. اگر پوست بدنتان چرب و کمی قرمز است، این می تواند نشانه ای از شوره باشد، برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.

آیا شوره سر انواع متفاوتی دارد؟
بله!
تقسیم بندی شوره بر اساس پوست سر انجام می شود. شوره خشک که در پوست سر خشک ایجاد می شود و شوره چرب در پوست سر چرب.

هنگامی که به شوره مبتلا شدیم از چه محصولاتی استفاده کنیم؟
ترکیبات متنوعی برای کنترل و درمان شوره وجود دارند که به عنوان ماده موثره شامپو و سرم های ضدشوره مورد استفاده قرار می گیرند:

  • پیروکتون اولامین: ضدقارچ مولد شوره و ضدباکتری.
  • کتوکونازول: با قارچ عامل شوره مقابله می کند.
  • سالیسیلیک اسید: از طریق لایه برداری سلول های مرده با شوره مقابله می کند.
  • سلنیوم سولفید: روند ایجاد سلول های مرده را کند کرده و با قارچ عامل شوره نیز مقابله می کند.
  • کول تار: روند ایجاد سلول های مرده را کند کرده ولی می تواند موقتا باعث تغییر رنگ مو شود.
  • زینک پیریتیون: با قارچ عامل شوره مقابله می کند.

شامپوهای ضدشوره فولیکا با دارا بودن ترکیبات ضدشوره موثر به کنترل، رفع و پیشگیری از ابتلای مجدد به شوره سر کمک شایانی می نمایند. بعد از تشخیص نوع شوره می توانید شامپو ضدشوره مناسب خود را از گروه محصولات ضدشوره فولیکا انتخاب کنید.

ترکیبات طبیعی برای رفع شوره
برخی مطالعات اثرات مفید ترکیبات طبیعی را در رفع شوره تایید می کنند:

  • آلوئه ورا: کاهنده خارش و پوسته ریزی
  • روغن درخت چای: رفع شوره و خارش پوست سر
  • علف لیمو: مقابله با قارچ عامل شوره

برای مقابله با شوره از آفتاب کمک بگیرید
برای کمک به مقابله با شوره پس از استفاده از ضدآفتاب از نور آفتاب استفاده کنید. نور خورشید، قارچ عامل شوره را سرکوب کرده و با درماتیت سبوره مقابله می کند.

آیا شوره مضر است یا صرفا یک عامل ناراحت کننده و مزاحم است؟
شاید شوره شما را نگران کند ولی آسیب رسان و واگیردار نیست، مستقیما باعث ریزش مو نمی شود ولی خارش ناشی از آن می تواند ریزش مو را تحریک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟
اگر چندین هفته متوالی از یک شامپو ضدشوره استفاده کرده اید ولی هم چنان با مشکل شوره دست و پنجه نرم می کنید، زمان ویزیت توسط یک پزشک رسیده است. هم چنین اگر پوست سرتان متورم و قرمز شده و دچار ریزش مو شده اید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا شاید نیاز به تجویز دارو داشته باشید.

آیا شوره کودکان را نیز درگیر می کند؟
شوره نوزادی نوعی درماتیت سبوره است که به کردل کپ یا عارضه کلاه گهواره معروف است. این پوسته های زرد یا قهوه ای این عارضه روی پوست سر، پلک، بینی و کشاله ران ایجاد می شود. این مشکل بین 8 تا 12 ماهگی نوزاد خود بخود رفع می شود و در طول این مدت می توان از شامپو ضدشوره مناسب کودکان استفاده نمود.

سخن آخر
یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که برای مو می افتند و افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر خود می کند، شوره سر است. در این مقاله با معرفی انواع شوره، دلایل ایجاد و راه های پیشگیری و درمان آن با شما همراه بودیم و سعی کردیم پاسخی به مشکل شوره بدهیم. همیشه می توانید در بخش کامنت های این مقاله، نظرات و تجربه های خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات