خشکی پوست سر چیست و چه علائمی ‌دارد؟
خشکی پوست سر چیست و چه علائمی ‌دارد؟
Fulica

خشکی پوست یر یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد در دوره‌‌های مختلف زندگی درگیر آن هستند. افراد می‌توانند در هر نقطه از بدن خود از جمله پوست سر، پوست خشک داشته باشند. اگرچه خشکی پوست سر و شوره سر علائم مشابهی دارند، اما دلایل و درمان‌‌های متفاوتی دارند.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا توضیح خواهیم داد که خشکی پوست سر چیست؟ همچنین برخی از علل رایج خشکی پوست سر و برخی درمان‌‌های موجود و چند استراتژی پیشگیری را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم شاهد این مشکل در پوست سر خود هستید و دغدغه رفع و درمان آن را دارید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

خشکی پوست سر چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

خشکی پوست زمانی اتفاق می‌افتد که پوست خیلی سریع آب و چربی مورد نیاز خود را به دلایل مختلف از جمله ژنتیک و عوامل وراثتی، بیماری و مصرف داروهای خاص، آب و هوا، عدم مراقبت صحیح و… از دست بدهد.
پوست سر خشک و بدون رطوبت کافی،  محیط آماده‌ای برای رشد مو‌های سالم نیست. سوزش، قرمزی و احتمالا پوسته پوسته شدن یا خارش خواهد داشت. اگر خارش داشته باشد، ممکن است افراد مبتلا مکرراً ریشه مو‌های خود را بخارانند که به نوبه خود به پوست سر و مو‌های موجود آسیب می‌رساند.

نشانه‌های خشکی پوست سر چیست؟

پوست سر خشک با علائم و نشانه‌هایی همراه است که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پوسته پوسته شدن با بافتی خشن

  • خارش پوست سر

  • التهاب و قرمزی پوست سر

  • شوره زدن

البته ممکن است نشانه‌‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که حاکی از ابتلای فرد به نوعی بیماری باشد که باید برای درمان آن به یک متخصص پوست مراجعه کند.

دلایل خشک شدن پوست سر چیست؟

مجموعه‌ای از علل می‌تواند به خشک شدن پوست سر منجر شده و به پیشرفت آن کمک کند. بسیاری از این دلایل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. ننوشیدن آب کافی

    نوشیدن آب به میزان کافی، علاوه بر اهمیتی که برای سلامت عمومی بدن دارد، برای شادابی پوست و جلوگیری از خشکی و کم‌آب شدن آن نیز بسیار موثر است.

  2. شستشوی زیاد پوست سر

شستن هر روزه مو‌ها و کف سر می‌تواند روغن‌‌های طبیعی پوست سرتان را که برای هیدراته ماندن مورد نیاز است، از بین برده و باعث خشکی هرچه بیشتر پوست سر شود.

  1. استفاده از محصولات بهداشتی خشن و حساسیت‌زا

چنانچه پوست سر بعد از شستن دچار قرمزی، خارش و پوسته پوسته ‌شود، می‌تواند نشانه بروز حساسیت و درماتیت تماسی باشد. این واکنش آلرژیک زمانی اتفاق می‌افتد که از شامپو‌ها، صابون‌‌ها یا سایر محصولات خاص برای مو‌های خود استفاده می‌کنید که باعث خشکی پوست سر می‌شود.

  1. تغییرات آب و هوایی

در ماه‌‌های سرد سال و در آب و هوای سرد و خشک، رطوبت هوا کاهش می‌یابد و همین باعث خشکی پوست در سراسر بدن از جمله پوست سر می‌شود. هوای گرم و خشک و حرارت بالا نیز می‌تواند باعث بروز خشکی در پوست سر شود.

  1. حمام طولانی و استفاده از آب داغ

برای دوش گرفتن از آب داغ استفاده نکنید و بیش از ۵ یا ۱۰ دقیقه زیر آب نمانید. گذراندن زمان زیاد زیر آب داغ می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد و باعث خشکی شدن پوست سر شود.

  1. استفاده از سشوار و حالت‌دهنده‌های حرارتی

استفاده بیش از حد از وسایل حالت‌دهنده مو همچون سشوار، اتوی مو و… علاوه بر خشک شدن موها و آسیب رساندن به آن، می‌تواند به خشک شدن پوست کف سر نیز دامن بزند.

چگونه می‌توان از خشکی پوست سر جلوگیری کرد؟

کار‌های زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند برای جلوگیری از خشکی پوست سر انجام دهند که مهمترین آن‌ها شامل این موارد است:

  • شستن مو‌های خود با آب گرم و نه داغ
  • فقط از محصولات پاک کننده موی ملایم و بدون عطر استفاده کنید
  • از نشستن یا ایستادن نزدیک به منابع گرمایی خاص مانند شومینه خودداری کنید
  • از مصرف محصولاتی که پوست سر را تحریک می‌کنند، مانند رنگ مو و… مو خودداری کنید
  • به مقدار کافی در روز آب بنوشید
  • به رژیم غذایی و تامین مواد مغذی بدن توجه کنید
  • از شامپوها و محصولات مراقبتی مناسب و آبرسان استفاده کنید
  • استفاده زیاد از وسایل حرارتی مو مانند سشوار و اتوی مو را متوقف کنید

همان‌طور که گفته شد استفاده از شامپو و محصولات مراقبت از موی مناسب می‌تواند تا حدود زیادی مشکل خشکی پوست سر را رفع کند. یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مسئله استفاده از شامپو بسیار ملایم فولیکا مناسب پوست‌ سر حساس، آسیب‌دیده و خارش‌دار است. این شامپو با فرمولاسیون تخصصی و ترکیباتی نظیر گلیسیرین، پروتئین ابریشم، ژل آلوئه ورا، عصاره کالاندولا و… ضمن تنظیم PH پوست سر، به رفع خارش، خشکی، التهاب و تامین رطوبت پوست کف سر کمک می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا به بررسی مسئله خشک شدن پوست سر پرداختیم. افراد با پوست سر خشک ممکن است دچار خارش و پوسته پوسته شدن پوست شوند. در بسیاری از موارد خشکی پوست سر خود به خود با تغییراتی در سبک زندگی برطرف می‌شوند. این تغییرات شامل نوشیدن مقدار زیادی آب و اجتناب از شامپو‌‌های تند و محصولات مراقبت از موی مناسب است.
گاهی اوقات، خشکی پوست سر ممکن است نشانه یک بیماری پوستی باشد. در این صورت، فرد می‌تواند با پزشک صحبت کند، پزشک قادر خواهد بود پوست را ارزیابی کند و بهترین درمان را توصیه کند.
لطفا اگر نظر، تجربه یا سوالی در این زمینه دارید آن را در قسمت نظرات بنویسید و منتظر پاسخ کارشناشان فولیکا باشید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات