موخوره چیست و چگونه می توان از بروز آن پیشگیری کرد؟
موخوره چیست و چگونه می توان از بروز آن پیشگیری کرد؟
Fulica

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که برای مو پیش می آید و سلامت و زیبایی آن را به خطر می اندازد موخوره است. داشتن موی سالم به زمینه ژنتیکی بستگی دارد ولی گاهی عوامل دیگر نیز در ایجاد مشکلات مو از جمله موخوره نقش دارند. هر آنچه در مورد موخوره، دلایل و راه های پیشگیری از آن نیاز است بدانید در ادامه ای مقاله از بلاگ سایت فولیکا مورد بحث قرار گرفته است.
در ابتدا خوب است تصویر دقیقی از موخوره داشته باشیم و آن را بشناسیم.

موخوره چیست و چه نشانه هایی دارد؟

موخوره در واقع دوشاخه شدن ساقه مو است که عمدتا در انتهای ساقه ایجاد می شود (چون طول عمر مو در این قسمت بیش تر از سایر نقاط است) ولی در هر قسمتی از ساقه مو می تواند رخ دهد. این مشکل نه تنها از نظر زیبایی نگران کننده است مهم تر از آن نشانه یک آسیب در مو است.
مویی که دچار موخوره می شود خشک و شکننده بوده و رطوبت خود را از دست داده است. اگر به این مسئله توجه کافی نکنید به سرعت پیشرفت کرده و در تمام طول ساقه مو گسترش می یابد. اگر شما موهای خود را کوتاه نمی کنید ولی در عین حال رشد خاصی نیز در قد مو مشاهده نمی کنید احتمالا موهایتان دچار موخوره شده است.
موخوره به آرامی ایجاد می شود و به یکباره گسترش می یابد. در ابتدا به سختی می توان موخوره را تشخیص داد فقط مقداری وز و تغییر ظاهری در ساقه دیده می شود و به محض مشاهده باید با کوتاه کردن انتهای ساقه، از پیشرفت آن جلوگیری کنید. در صورتی که در کوتاه کردن تعلل کنید در مدت کوتاهی وز و خشکی زیادی در ساقه ایجاد می شود و ساقه ها دوشاخه می شوند.

عمده ترین دلایل ایجاد موخوره چیست؟

علاوه بر تاثیر ژنتیک و جنس مو، عوامل دیگری می تواند به ایجاد و پیشرفت موخوره دامن بزند. در ادامه چند عامل مهم را بررسی می کنیم.

  • عادات نامناسب روزانه
    ما با عادت های روزانه خود می توانیم زمینه ایجاد موخوره را فراهم کنیم. دوش آب داغ، برس کشیدن موهای گره خورده، بستن مو با حوله به صورت طولانی مدت برای خشک شدن و خوابیدن با موی بسته عادت روزانه بسیاری از افراد است و در نتیجه بدون اینکه خودتان متوجه شوید می توانید به موهایتان آسیب بزنید.
  • حالت دهی با حرارت
    استفاده مکرر از حالت دهنده های حرارتی مانند سشوار و اتو مو، تاثیر زیادی روی کاهش رطوبت مو دارد، در نتیجه مو نازک و شکننده شده و مستعد موخوره می شود.
  • استفاده از مواد شیمیایی
    صاف کننده و فرکننده های شیمیایی مو، رنگ مو و پودر دکلره همگی منجر به تضعیف ساختار مو و ایجاد موخوره می شوند.
  • استفاده از محصولات نامناسب
    شستشوی مو با محصولات پاک کننده قوی و حالت دهنده های حاوی الکل سبب از بین رفتن رطوبت و خشک شدن مو می شود و احتمال ایجاد موخوره را افزایش می دهد.
  • آب و هوا و شرایط دمایی
    تاثیر تشعشعات نور خورشید و کاهش رطوبت موجود در هوا منجر به خشکی و شکنندگی مو می شود.
  • تعذیه نامناسب
    کمبود مواد مغذی، ترکیبات معدنی و ویتامین ها در اثر تغذیه نامناسب و رژیم غذایی سخت و غیراصولی سبب کاهش سلامت مو می شود.

چگونه می توان موخوره را از بین برد؟

متاسفانه درمانی برای موخوره وجود ندارد و اگر هم محصولی با این ادعا در بازار می بینید به صورت موقت با چسباندن دوشاخه مو به هم ظاهر موخوره را تغییر می دهد. هنگامی که موخوره ایجاد می شود تنها کاری که می توان کرد کوتاه کردن ساقه از قسمتی است که دچار موخوره شده است.
در کنار این روش سعی کنید با مرطوب نمودن مو با کمک اسپری های آنتی فریز و روغن های مو رطوبت را به ساقه مو بازگردانید.
سرم براق کننده موی فولیکا محصولی مناسب موهای وزدار است که بدون نیاز به آبکشی، روی موی خیس یا خشک قابل استفاده است. این محصول به رفع وز، الکتریسیته ساکن و حالت پرواز مو کمک می کند، با ترمیم و رطوبت رسانی به ساقه از موخوره پیشگیری می کند و باعث افزایش لطافت و حالت پذیری مو می شود.
این سرم آنتی فریز با داشتن فیلترهای جاذب اشعه فرابنفش، از مو در برابر آلودگی هوا نیز محافظت می کند. ترکیبات موثر موجود در این محصول عبارتند از:

  • کراتین هیدرولیز شده
  • روغن آرگان
  • روغن آووکادو
  • روغن جوانه گندم
  • امگا 3 و 6
  • روغن دانه آفتابگردان

راه های پیشگیری از ایجاد موخوره چیست؟
همان طور که گفته شد موخوره درمان ندارد لذا پیشگیری بهترین گزینه است. برای پیشگیری نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • مراقب رطوبت مو باشید
    عامل موخوره خشکی مو است پس در قدم اول موهای خود را مرطوب نگه دارید.
  • تغذیه صحیح داشته باشید
    رژیم غذایی خود را غنی از میوه و سبزیجات، چربی های مفید و غیراشباع نمایید و در صورت نیاز پس از مشورت با پزشک از مکمل های تغذیه ای استفاده کنید.

دو ترکیب ضروری برای مو بیوتین (ویتامین B7 یا H) و آهن (اسید فولیک) هستند که در مغزها، سبزیجات با برگ سبز و مرکبات وجود دارند.

  • موها را کوتاه کنید
    به صورت منظم و دوره ای (هر 6 تا 8 هفته) انتهای ساقه مو را کمی کوتاه کنید.
  • استفاده از محصولات مراقبتی مناسب
    با مشاوره پزشک یا مشاوران معتمد پوست و مو، از محصولات مراقبتی مناسب موی خودتان استفاده کنید که مو را بیش از حد خشک نکند و جلوی ایجاد آسیب هایی نظیر موخوره را بگیرد.
  • به موهای خود استراحت بدهید
    به صورت مداوم مو را رنگ نکنید. استفاده مداوم و پشت سر هم از رنگ مو و دکلره زمینه بسیار مناسبی را برای ایجاد موخوره فراهم می کند.
  • مراقبت سشوار و اتو مو باشید
    دفعات استفاده از حالت دهنده های حرارتی مثل سشوار و اتو مو را کاهش دهید. در صورت نیاز به استفاده پیش از آن از سرم های محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید و هم چنین تا حد ممکن درجه حرارت را کاهش دهید.
    اسپری محافظ حرارتی (پرایمر) مو فولیکا محصولی مناسب محافظت از مو در برابر حرارت تا 220 درجه سانتیگراد است که از مو در برابر آسیب های حرارتی سشوار، اتو مو، صاف کننده و فرکننده های حرارتی محافظت می کند. این سرم موها را مرطوب نموده و ضمن حفظ درخشندگی آن، از شکنندگی و موخوره پیشگیری می کند.

سخن آخر

موخوره یکی از رایج ترین آسیب هایی است که مو به آن دچار می شود. در این مقاله نگاهی انداختیم به ماهیت این آسیب، دلایل ایجاد و گسترش آن و راه هایی را برای رفع و پیشگیری از آن معرفی کردیم. چنانچه نظر، سوال یا تجربه ای درباره موخوره دارید در بخش نظرات این مقاله با ما مطرح کنید!

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات