درباره تأثیر کافئین بر ریزش مو بیشتر بدانید
درباره تأثیر کافئین بر ریزش مو بیشتر بدانید
Fulica

کافئین پرمصرف‌ترین ماده محرک در جهان است و از آن در انواع نوشیدنی‌ها و وعده‌های غذایی استفاده می‌شود و عنصری رایج در قهوه، چای سبز و سیاه و شکلات است. همچنین در نوشیدنی‌های غیرالکلی و انرژی‌زا، آب بطری شده و تعدادی از داروها از جمله قرص‌های ضددرد و کاهش وزن بدون نسخه و داروهای تجویزی استفاده می‌شود.
بسیاری از ما کافئین را با قهوه مرتبط می‌دانیم، اما کافئین فقط به قهوه محدود نمی‌شود. بااین‌حال، قهوه چیزی است که بسیاری از ما به صورت روزانه مصرف می‌کنیم و برای عملکرد عادی و پشت سر گذاشتن روز به فنجان قهوه صبح خود متکی هستیم.
اما اثرات کافئین به همین‌جا ختم نمی‌شود!
در این مقاله از بلاگ فولیکا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که تأثیر کافئین بر ریزش مو چیست؟ و آیا قهوه و کافئین باعث ریزش مو می‌شود یا خیر؟ پس در ادامه با ما همراه باشید.

آیا کافئین باعث ریزش مو می‌شود؟

نه! کافئین باعث ریزش مو نمی‌شود.
قهوه و مواد کافئین‌دار علاوه بر اینکه شما را بیدار نگه می‌دارد تا کارهای عقب‌افتاده خود را انجام دهید، فایده‌های دیگری نیز دارد که از آن جمله تأثیر کافئین بر ریزش مو است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، استفاده از کافئین به صورت موضعی می‌تواند باعث مهار عامل اصلی ریزش مو شود و این عامل اصلی، هورمون دی هیدرو تستوسترون و آنزیم فسفودی استراز است. مصرف کافئین می‌تواند جلوی فعالیت این هورمون‌ها و اثرشان بر ریزش مو را بگیرد.
کافئین همچنین باعث رشد مضاعف موها و افزایش تراکم آنها می‌گردد. بر اساس مطالعاتی که در زمینه ریزش مو و یا هدف درمان ریزش مو یا تقویت مو صورت گرفته است، یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های تقویت مو و جلوگیری از ریزش موها استفاده از محصولات و شامپوهای کافئین دار است، که هیچ عارضه منفی ندارند. اما آنچه مهم است این است که باید در حد اعتدال استفاده شود.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش حاوی کافئين فولیکا، اولین شامپوی کافئینه در ایران با اثرات ضد ریزش است که با افزایش جریان خون مویرگی کف سر به تقویت، استحکام و افزایش حجم و ضخامت موها کمک می‌کند. علاوه بر این، استفاده از شامپو کافئین فولیکا می‌تواند به کنترل چربی کف سر و جلوگیری از آلرژی و خشکی پوست سر نیز منجر شود.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش حاوی کافئين فولیکا

کافئین چه تاثیری در تقویت مو دارد؟

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر تاثیر کافئین بر ریزش مو را بررسی کنیم، به نتایج جالب توجهی می‌رسیم که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • در یک مطالعه آزمایشگاهی در مورد تأثیر کافئین بر ریزش مو، مشخص شد که کافئین از اثرات DHT در فولیکول‌های موی مردان جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین باعث افزایش طول ساقه مو شده و در نتیجه از کوتاه شدن چرخه مو جلوگیری می‌کند.
  • کافئین سلول‌های مو را به تولید ATP بیشتر سوق می‌دهد که باعث جذب مواد مغذی توسط بدن می‌شود. همچنین به گردش خون غنی از اکسیژن در پوست سر کمک می‌کند و در نتیجه رشد مو را تقویت می‌کند.
  • کافئین باعث افزایش تعداد فولیکول‌های مو شود و در نتیجه منجر به متراکم شدن موها می‌شود.
  • محصولات مراقبت از مو مبتنی بر کافئین مانند شامپوها با استفاده موضعی روی پوست سر، گردش خون غنی از اکسیژن را در ناحیه سر بهبود بخشیده و منجر به رشد سریع‌تر مو و قوی‌تر شدن موها می‌شود.
  • از آن جایی که قهوه حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان به نام فلاونوئید است که رشد مجدد مو را تقویت می‌کند، شستشوی مو با قهوه به درخشندگی مو کمک می‌کند.
  • کافئین به صاف‌تر شدن ساقه مو کمک می‌کند و باعث می‌شود موها کمتر وز، نرم‌تر و مدیریت آن راحت‌تر شود.
  • کافئین به حفظ رطوبت در مو کمک می‌کند و منجر به صاف‌تر و براق شدن موها می‌شود.
  • ماسک موی تهیه شده از پودر قهوه می‌تواند به لایه برداری پوست سر شما کمک کند. اسکراب قهوه می‌تواند به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست روی پوست سر کمک کند.

کلام آخر

تاثیر کافئین بر ریزش مو احتمالا سوال افراد بسیاری است که به سلامت و زیبایی موهای خود اهمیت می‌دهند. چرا که این ماده به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مواد محرک در جهان در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو نیز یافت می‌شود. خبر خوش این‌که کافئین با افزایش گردش خون سلولی در پوست سر و همچنین مزایای دیگری که در بالا برشمردیم، به افزایش رشد مو، استحکام، ضخامت و افزایش حجم مو هم کمک می‌کند.
آیا تا به حال از شامپوی کافئینه یا هر فرم دیگری از کافئین در روال مراقبت از موی خود استفاده کرده‌اید؟
چنانچه تجربه یا نظری در این باره دارید حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان فولیکا به اشتراک بگذارید!

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات