عوارض استفاده از سشوار چیست و چه اثری روی سلامت مو دارد؟
عوارض استفاده از سشوار چیست و چه اثری روی سلامت مو دارد؟
Fulica

استفاده از سشوار یک روش رایج و محبوب برای حالت دادن موهاست؛ اما برخی افراد با استفاده زیاد از این وسیله سلامت موهای خود را به خطر می‌اندازند.
اکثر ما تقریبا به صورت روزانه از سشوار استفاده می‌کنیم تا بتوانیم در کمترین زمان برای کارهای خود آماده شویم. اما برخی دیگر از افراد برای حالت دادن به موهای خود از سشوار استفاده می‌کنند. بدون شک، سشوارها می‌توانند ظاهری زیبا برای شما فراهم کنند، اما در عین حال، عوارض استفاده از سشوار برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند نیز وجود دارد.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا می‌خواهیم عوارض استفاده از سشوار و راه مقابله با این عوارض را بررسی کنیم. همراه ما باشید!

استفاده از سشوار چگونه باعث ایجاد آسیب به پوست و مو می‌شود؟

همیشه بعد از دوش گرفتن مقداری آب در تارها و فولیکول‌های مو باقی می‌ماند. اما بعد از حمام که موهای خود را با سشوار خشک می‌کنیم تا خشک و حالت‌دار شود، یک نکته را نادیده می‌گیریم. رطوبت داخل پوست سر با حرارت سشوار گرم شده و تبخیر می‌شود.
این عامل باعث می‌شود تا الیاف مو از هم جدا شده و فضاهای باز بین آن باقی بماند. این فضاهای باز باعث آسیب قابل توجهی شده و شکستگی ساقه مو را در پی دارد. ریشه مو نیز به دلیل گرمای بسیار زیاد ضعیف شده و در نتیجه، موهای شما استحکام خود را نیز از دست می‌دهند.
از آنجایی که مو ساختار بسیار ضعیفی دارد، حتی تابش مستقیم نور خورشید آسیب‌های جبران ناپذیری به موها وارد می‌کند. موی افرادی که مرتبا از سشوار استفاده می‌کنند، به مرور زمان نازک شده و رنگ مو شفافیت خود را از دست می‌دهد.

عوارض استفاده از سشوار

همچنین سشوار احتمال بروز آلرژی پوست سر را افزایش می‌دهد. در ادامه به برخی از شایع‌ترین عوارض استفاده از سشوار می‌پردازیم.

  • استفاده از سشوار در دمای بالا می‌تواند موهای شما را بسوزاند و آب داخل آن را از بین ببرد.
  • باعث ایجاد دانه روی ساقه مو شود.
  • موجب شکنندگی و نازک شدن مو می‌شود.
  • به بروز الکتریسیته ساکن در مو و ایجاد حالت پرواز مو می‌انجامد.
  • درخشندگی و ظاهر شاداب مو را از بین می‌‌برد.
  • بافت مو را دچار آسیب کرده و آن را تضعیف می‌کند.
  • باعث کدر شدن و ماتی ظاهر مو می‌شود.
  • رطوبت طبیعی مو را از بین برده و آن را خشک می‌کند.
  • موهای شما را زبر می‌کند و باعث از بین رفتن نرمی و لطافت مو می‌شود.

چگونه از عوارض استفاده از سشوار جلوگیری کنیم؟

برخی مواقع به دلایل مختلف، مجبور به استفاده از سشوار هستیم. اما با رعایت برخی نکته‌ها می‌توانیم عوارض استفاده از سشوار را به حداقل رسانده و از بروز آن‌ها جلوگیری کنیم.
برای پیشگیری از عوارض استفاده از سشوار بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • تا حد امکان از سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید و گاهی اوقات فقط برای حالت دادن به مو‌های خود از آن استفاده کنید.
  • آسیب به مو در زمانی که مو خیس است بسیار بیشتر است و ممکن است منجر به عوارضی مانند الکتریسیته ساکن، شوره سر و تیرگی مو شود. پس حتما قبل از استفاده از سشوار موهای خود را خشک کنید.
  • زمانی که موها هنوز خیس هستند و دمای کمتری نسبت به محیط دارند، موها را به طور ناگهانی در معرض گرمای شدید و بادهای بسیار گرم سشوار قرار ندهید و دمای سشوار را روی شدت متوسط قرار دهید. در نهایت حتماً از باد سرد سشوار برای خنک شدن موها استفاده کنید.
  • اجازه ندهید موها با سشوار کاملا خشک شوند، زیرا موها همیشه به مقداری رطوبت نیاز دارند.
  • حتماً از ماسک مو استفاده کنید و موهای خود را تقویت کنید. قبل و بعد از سشوار از سرم‌های کریستالی مخصوص استفاده کنید.

سرم هیت پرایمر فولیکا

به عنوان مثال می‌توانید از اسپری هیت پرایمر محافظ حرارتی مو فولیکا اوریجینال کمک بگیرید. این اسپری با فرمولاسیونی تخصصی تشکیل شده از سیلک پروتئین هیدرولیز شده، آمودایمتیکون، روغن آرگان و… می‌تواند تا 220 درجه سانتیگراد حرارت از مو محافظت کند. استفاده از این اسپری می‌تواند علاوه بر کاهش عوارض استفاده از سشوار، اتوی مو و… به افزایش درخشندگی، حالت‌پذیری و انعطاف مو نیز منجر شود.

  • هنگام حالت دادن به مو سشوار باید ۱۲ تا ۳۰ سانتی‌متر از مو فاصله داشته باشد و همچنین زاویه ۹۰ درجه نسبت به مو داشته باشد تا به ریشه مو آسیب نرسد.
  • هر دسته از موها را بیش از چند ثانیه در معرض باد گرم سشوار قرار ندهید و مرتب جای سشوار را عوض کنید.
  • حتماً از برس برای خشک کردن موها با سشوار استفاده کنید تا موها سریعتر خشک شوند و حالت بگیرند.
  • برای کاهش عوارض استفاده از سشوار و آسیب مو، از یک نازل مخصوص سشوار برای مهار گرما و شدت باد استفاده کنید.
  • بعد از رنگ کردن مو سشوار از استفاده نکنید. در این مواقع مو شکننده‌تر و آسیب پذیرتر از موهای معمولی است و نیاز به تقویت دارد.

کلام آخر

در ان مقاله از سایت فولیکا به بررسی مشکلات و آسیب‌های ناشی از سشوار و حالت‌دهنده‌های حرارتی مو را بررسی کردیم. عوارض استفاده از سشوار  به ویژه در زمانی که مو خیس است می‌تواند شدت بیشتری پیدا کند. همچنین استفاده از سشوار‌های قوی با حرارت زیاد می‌تواند میزان آسیب رسانی به موها را افزایش دهد.
استفاده نادرست و بیش از حد از سشوار سبب از بین رفتن شادابی و زیبایی موها و ایجاد دانه‌هایی روی تنه مو، ناصافی، بی‌نظمی ‌و شاخه شاخه شدن موها می‌گردد. برای پیشگیری از آسیب به مو، موهایتان را مرتب تقویت کنید و هر چند وقت یکبار نوک موها را کوتاه کنید تا زیباتر شوند.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات