پوست سر حساس چه مشخصاتی دارد و چگونه باید از آن مراقبت کرد؟
پوست سر حساس چه مشخصاتی دارد و چگونه باید از آن مراقبت کرد؟
Fulica

همان‌طور که می‌توانید پوست حساسی روی صورتتان داشته باشید، می‌توانید آن را روی پوست سرتان هم داشته باشید.  همان‌طور که ممکن است لازم باشد روال مراقبت از پوست خود را متناسب با پوست حساس تغییر دهید، اگر پوست سر حساسی دارید، باید برنامه مراقبت از موی خود را ارتقا دهید. در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا برخی از دلایل حساس شدن پوست سر و نحوه مراقبت از آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

پوست سر حساس را چگونه بشناسیم؟

حساسیت پوست سر می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد، اما رایج‌ترین آن‌ها شامل خارش، پوسته‌پوسته شدن و سوزش کف سر است.

  1. خارش: یکی از اولین نشانه‌های حساسیت پوست سر خارش است. خارش پوست سر می‌تواند با خاراندن مداوم و بی‌امان همراه باشد. خارش به‌ویژه در مواردی مثل شوره سر، خشکی پوست سر و عفونت شایع است؛ اما می‌تواند توسط محصولات مراقبت از مو نیز ایجاد شود.
  2. پوسته‌پوسته شدن: جایی که خارش وجود دارد، به‌طورکلی پوسته‌پوسته شدن وجود دارد. خاراندن در برداشتن پوست مرده بسیار موثر است. پوست مرده بیش از حد روی پوست سر ممکن است به دلیل شرایط متعددی اتفاق بیفتد که معروف‌ترین آن‌ها شوره سر است.
  3. تحریک پوست کف سر: این آخرین علامت بزرگ است، زیرا طیف گسترده‌ای از علائم را توصیف می‌کند. تحریک می‌تواند از ناراحتی خفیف تا احساس سوزش شدید، متغیر باشد. تحریک پوست سر می‌تواند با علائمی سوزش، درد، قرمزی و یا تورم همراه باشد.

پوست سر حساس

چرا پوست سر حساس می‌شود؟

دلایل حساس بودن پوست سر ممکن است متفاوت باشد؛ اما برای درمان موثر پوست سر مهم است که علت اصلی آن را شناسایی کنید. از عوامل تأثیرگذار محیطی گرفته تا شرایط روحی و روانی. نشانه‌های حساس بودن پوست سر می‌تواند شامل هر چیزی از خارش، سوزش و خشکی پوست سر گرفته تا هر ناراحتی مبهم در مو و پوست کف سر باشد.
اما به طور معمول، حتی شانه کردن موها نیز شما را ناراحت می‌کند. در ادامه در مورد عوامل ایجادکننده این بیماری بیشتر بدانید.

شرایط آب و هوایی

آب و هوا فقط صورت شما را خشک نمی‌کند، می‌تواند پوست سر شما را نیز حساس کند. طبق تحقیقات انجام شده قرار گرفتن در معرض سرما، گرما، باد و آفتاب همه عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد حساسیت در پوست سر شوند.

استرس و فشار عصبی

حساسیت پوست سر تنها نتیجه عوامل فیزیکی نیست؛ استرس همچنین می‌تواند در ایجاد حساسیت در پوست سر هم نقش داشته باشد. استرس می‌تواند هورمون‌ها و مواد شیمیایی را افزایش را در بدن داده و بر عملکرد پوست سر تاثیر منفی بگذارد. این مسئله همچنین می‌تواند به تحریک و خشکی همراه با افزایش شوره سر منجر شود.

نوع آب

انواع خاصی از آب می‌تواند روی پوست سر شما تاثیر بگذارد، همان‌طور که می‌تواند روی بقیه پوست شما تاثیر بگذارد. استفاده از آب با مواد معدنی زیاد، می‌تواند به پوست آسیب برساند. به دلیل تجمع مواد معدنی در آب، قرارگرفتن در معرض آن می‌تواند فولیکول‌های مو و رطوبت را مسدود کرده و پوست سر را تحریک کند.

محصولات مراقبت از مو

انتخاب شما برای محصولات مراقبت از مو، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست سر دارد. یکی از رایج‌ترین عواملی که باعث حساسیت پوست سر می‌شود، محصولاتی است که استفاده می‌کنید. صابون‌ها و مواد شستشوی یا آرایشی نامناسب می‌توانند باعث ایجاد حساسیت پوست سر شوند. به طور مشخص‌تر طبق مطالعه انجام شده، شستن مکرر مو با شامپوهای نامناسب و تحریک‌کننده به‌عنوان محرک اصلی عمل می‌کنند

پوست سر حساس را چطور درمان کنیم؟

از آنجایی که حساسیت پوست سر یک مسئله رایج و اغلب فراگیر است، انجام اقداماتی برای درمان و جلوگیری از هرگونه تحریک بیشتر این حساسیت ضروری است. اگر حساسیت‌ها درمان نشوند، پوست سر می‌تواند به شدت دردناک شده و حتی باعث ریزش موی غیرقابل‌برگشت شود.
در ادامه به برخی راه‌های رفع حساسیت کف سر می‌پردازیم.

از شامپوهای مناسب استفاده کنید

اولین گام برای درمان و رفع حساسیت پوسس سر، استفاده از شوینده مناسب ‌است که بتواند علائم پوست حساس را کاهش دهد. وجود ترکیبات ضدحساسیت و نبود مواد و ترکیبات تحریک کننده پوست مثل سولفات، در فرمولاسیون شامپو بسیار مهم است.

شامپو بسیار ملایم فولیکا

شامپو بسیار ملایم فولیکا پیشنهاد ماست. این شامپو به خاطر PH متناسب با پوست سر و ترکیباتی مثل زل آلوئه ورا، روغن کالاندولا و عصاره بابونه و گل صد تومانی برای شستشوی پوست سر حساس مناسب است. استفاده از شامپو بسیار ملایم فولیکا می‌تواند علائمی مثل خشکی، خارش، قرمزی و سوزش را رفع می‌کند.

در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

برای سلامت پوست سر، قرار گرفتن در معرض گرما و نور خورشید را محدود کنید. رعایت این مسئله به آن دلیل است که به دام انداختن گرما در پوست سر باعث بروز حساسیت بیشتر پوست شده و علائمی مثل خارش و التهاب را تشدید می‌کند.

به میزان کلر آب توجه کنید

آب با کلر بالا می‌تواند پوست سر را تحریک کرده و باعث ایجاد احساس خارش در آن شود. یک راه بی خطر برای جلوگیری از این امر پوشیدن کلاه شنا هنگام شناست. سعی کنید تماس پوست سر با آب دارای کلر را به حداقل برسانید.

موها را با دقت آبکشی کنید

ترکیبات داخل بسیاری از محصولات مراقبت از مو مثل روغن‌های ضروری، عطرها و صابون‌ها همگی می‌توانند باعث تحریک بیشتر پوست سر حساس می‌شوند، بنابراین اگر مستعد خارش پوست سر هستید، حتماً پس از شامپو کردن، موهای خود را کاملاً و با وسواس بیشتری آبکشی کنید.

ماساژ سر را امتحان کنید

اگر مراقبت از پوست سر خود را نادیده گرفته اید، یک ماساژ مغذی با آب گرم و عصاره‌ها و محصولات گیاهی مناسب مو را امتحان کنید. این کار نه تنها وضعیت سلامت پوست سر را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند به کاهش استرس و تنش و به آرامش رسیدن جسم و روح شما کمک کند.

نتیجه گیری

مراقبت صحیح از پوست سر حساس یک مسئله‌ بسیار مهم برای افرادی است که با این مسئله دست به گریبان هستند. شاید حساسیت و واکنش پوست‌های حساس یک معضل برای افراد محسوب شود که نیازمند رعایت اصول بهداشتی نیز باشد. در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا با بررسی این مشکل، دلایل ایجاد، نشانه‌ها و راه‌های درمان آن را برشمردیم. امیدواریم با کمک این مقاله بتوانید کمی از التهاب پوست خود کم کنید و شادابی و درخشش را به پوست خود بازگردانید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات

با ما در ارتباط باشید