کاهش وزن و ریزش مو چه ارتباطی باهم دارند؟
کاهش وزن و ریزش مو چه ارتباطی باهم دارند؟
Fulica

کاهش وزن و ریزش مو در مواردی با هم ارتباط پیدا می‌کنند. بدن ما به تغییرات هورمونی، میزان و نوع مواد غذایی دریافتی، استرس و موارد این‌چنینی حساس است و ممکن است واکنش خود را در قالب عوارضی همچون ریزش مو بروز دهد. ریزش مو به دنبال موارد دیگری مانند برخی بیماری‌ها یا داروها نیز ممکن است بروز کند؛ ولی این موارد از جمله مواردی هستند که بیشتر از سایر موضوعات به چشم می‌خورند. در این مقاله از وبسایت فولیکا، سعی داریم تا به ارتباط کاهش  وزن و ریزش مو اشاره کنیم و با هم از این روند در حین کاهش وزن جلوگیری کنیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

چرا کاهش وزن ریزش مو را در پی دارد؟

بزرگ‌ترین دلیل ریزش مو در پی کم کردن وزن، این است که مواد مغذی مانند سابق به بدن نمی‌رسد و این موضوع می‌تواند باعث بروز ریزش مو شود. ممکن است فکر کنید روند کاهش وزن برایتان کاملاً مثبت است؛ ولی در واقع بدن شما واکنش دیگری دارد.
در ابتدای کاهش وزن، از دست رفتن آب و سپس عضله‌سوزی ممکن است اتفاق بیفتد. به این علت که سوختن چربی در مرحله آخر اتفاق می‌افتد و بدن تمایلی به سوزاندن چربی ندارد. در پی این اتفاقات بدن ممکن است فکر کند در شرایط قحطی قرار گرفته و از مواد مغذی برخی سلول‌ها مثل فولیکول‌های مو بزند و به سایر سلول‌ها غذارسانی کند. این امر باعث تضعیف ریشه مو و در نهایت ریزش مو می‌شود. کاهش وزن و ریزش مو ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و معمولاً در پی کاهش وزن شاهد ریزش مو خواهیم بود.

کاهش وزن و ریزش مو
کاهش وزن و ریزش مو

آیا حذف یک عضو از هرم غذایی در بروز ریزش مو تاثیر دارد؟

برخی از افراد به رژیم‌های غذایی خاصی پایبند هستند و ممکن است تصور کنند حذف یک یا چند ماده غذایی مشکل خاصی را برای بدن پدید نمی‌آورد. اما باید بگوییم حتی یک ماده مغذی نیز ممکن است برای بدن حیاتی باشد و حذف آن به بدن آسیب‌هایی برساند.
برای مثال برخی فکر می‌کنند حذف چربی برای بدن مفید است و چربی‌ها جز زیان برای بدن چیزی ندارند. اما برخلاف تصور عموم این امر موجب جذب نشدن ویتامین‌های A، D، E و K می‌شود. چرا که این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند. در رژیم‌های گیاه‌خواری ممکن است به علت کاهش مصرف پروتئین ریزش مو را مشاهده کنیم. رژیم کتوژنیک یا حذف کربوهیدرات نیز می‌تواند در بروز ریزش مو موثر باشد. چرا که با حذف برنج مقدار زیادی از ویتامین B به بدن نمی‌رسد و این ویتامین، برای جلوگیری از ریزش مو لازم است. پس کاهش وزن و ریزش مو از این طریق نیز به هم مربوط هستند.

چگونه از بروز ریزش مو در هنگام کاهش وزن جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ریزش مو در هنگام کم کردن وزن، لازم است تا مواد مغذی مورد نیاز بدن را به آن برسانیم و همینطور از نوشیدن آب کافی غافل نشویم. چرا که ویتامین B و زیرگروه‌های آن که محلول در آب هستند به شدت برای رشد و تقویت مو حیاتی هستند. در هنگام کاهش وزن باید سعی کنیم تا حداکثر جذب مواد مغذی را در بدن داشته باشیم. چرا که ورودی کم شده و لازم است تا جبران خسارت کنیم.
از میل کردن مغزهای گوناگون غافل نشوید چرا که دارای روغن‌های مفید برای بدن هستند. مصرف آهن و روی را جدی بگیرید و اگر رژیم غذایی شما دارای مواد مغذی کافی نیست از مکمل‌های خوراکی استفاده نمایید.

لوسیون ضد ریزش موی فولیکا
لوسیون ضد ریزش موی فولیکا

همچنین با بهره گیری از سرم‌ها و لوسیون‌های ضد ریزش می‌توان به جنگ ریزش مو رفت. فولیکا با معرفی دو لوسیون ضد ریزش مو با الگوی ریزش مردانه و الگوی ریزش زنانه دارای محرک‌های رشد بوده که هر کدام خواص خاص خود را دارا هستند.

لوسیون ضد ریزش مو با الگوی ریزش مردانه به کاهش ریزش موی ارثی و هورمونی کمک می‌کند. این لوسیون با کمک به جلوگیری از تشکیل دی هیدروکسی تستوسترون و مهار آنزیم 5 آلفا ردوکتاز، تقویت جریان گردش خون پوست سر را میسر می‌سازد. این لوسیون تنظیم کننده چربی پوست سر بوده و حاوی کافئین، بیوتینیل تری پپتید و آپیژنین است.

لوسیون ضد ریزش مو با الگوی ریزش زنانه نیز تقویت کننده جریان خون پوست سر و ضد ریزش مو و ابروی بانوان است. این لوسیون باعث تسریع فرآیند رشد موهای جایگزین می‌شود و ترشح چربی پوست سر را تنظیم می‌کند. لوسیون ضد ریزش زنانه ضخامت دهنده و افزایش دهنده ساقه مو بوده که شامل ویتامین‌های B3، B6 و بیوتین است که همانطور که گفته شد برای رشد مو الزامی هستند. در مقاله بیوتین چیست و چه تاثیری در رشد و سلامت و مو دارد، بیشتر درباره فواید بیوتین توضیح داده‌ایم. استفاده از این لوسیون‌ها در کنار مواد مغذی و مکمل‌های لازم می‌تواند ارتباط میان کاهش وزن و ریزش مو را از بین ببرد.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که اشاره شد، در هنگام کم کردن وزن مقدار مواد مغذی که به بدن می‌رسد کم شده و می‌تواند عوارضی از جمله ریزش مو را در پی داشته باشد. برای جلوگیری از این امر، لازم است تا ارتباط میان کاهش وزن و ریزش مو را از بین ببریم و با رساندن مواد مغذی کافی به بدن از ریزش مو جلوگیری کنیم. اگر در کنار مکمل‌ها و مواد مغذی مفید و لازم که همچنین به رژیم غذایی ما لطمه وارد نکنند، استفاده از لوسیون‌های ضد ریزش را در دستور کار قرار دهیم، این ارتباط گسسته شده و باعث می‌شود که کم کردن وزن به دور از ریزش مو را تجربه کنیم. اگر ریزش مو در هنگام کاهش وزن را تجربه کرده‌اید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات