عوامل ریزش مو در بارداری چیست و چگونه درمان می‌شود؟
عوامل ریزش مو در بارداری چیست و چگونه درمان می‌شود؟
Fulica

زنان در طول بارداری متوجه تغییرات زیادی در موهای خود می‌شوند. برخی موهای خود را از دست می‌دهند و برخی متوجه می‌شوند که موهایشان براق‌تر و قوی‌تر می‌شود. این به دلیل سطوح بالاتر استروژن است که می‌تواند فولیکول‌های مو را تحریک کند. با این حال، در بسیاری از موارد ریزش مو در بارداری اتفاق می‌افتد. در این مقاله از بلاگ فولیکا قصد داریم در مورد ریزش مو در بارداری و عوامل به وجود آورنده آن بیشتر توضیح دهیم.

آیا ریزش مو در دوران بارداری نگران کننده است؟

برخی از زنان در دوران بارداری دچار ریزش مو می‌شوند و متوجه می‌شوند که موهایشان نازک شده یا بیشتر می‌ریزد. این عامل می‌تواند در دوران بارداری شروع شود و پس از زایمان ادامه یابد. ریزش مو در این دوران در حالی که معمولاً نتیجه موقتی تغییر هورمون‌ها یا استرس‌های طبیعی بارداری است، می‌تواند نگران کننده بوده و نشانه ای از یک وضعیت پزشکی جدی‌تر باشد.
شایع‌ترین دوره ریزش مو تقریباً سه ماه پس از زایمان رخ می‌دهد. افزایش هورمون‌ها در آغاز دوران بارداری موجب کاهش ریزش مو در اوایل آن می‌شود. پس از زایمان هورمون‌ها به سطوح طبیعی بر می‌گردند و به موها اجازه می‌دهد تا به چرخه طبیعی بازگردد. ریزش طبیعی موها که در دوران بارداری به تاخیر افتاده ممکن است باعث ریزش موی ناگهانی شده و شما حس کنید تعداد تارموی بیشتری از دست می‌دهید. این ریزش مو موقتی است، و این ریزش مو در عرض ۶ تا ۱۲ ماه به حالت طبیعی خود باز می‌گردد.

دلایل اصلی ریزش مو در دوران بارداری چیست؟

ریزش مو در دوران بارداری می‌تواند نتیجه مشکلات سلامتی مزمن یا درمان نشده باشد. از شایع‌ترین علل ریزش مو در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کم کاری یا پرکاری تیروئید:
    اگر تیروئید شما بیش از حد فعال است، ممکن است پرکاری تیروئید را در این دوران تجربه کنید. وضعیتی که با طیف وسیعی از علائم از جمله ریزش مو مشخص می‌شود. همین امر در مورد کم کاری تیروئید نیز صادق است، زمانی که تیروئید شما هورمون‌های بسیار کمی‌ تولید می‌کند.
    این شرایط می‌تواند زنان را در دوران بارداری و پس از آن تحت تاثیر قرار دهد. کم کاری تیروئید که شایع‌ترین بیماری در باراداری است تا ۳ درصد از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد. پایین بودن سطح هورمون تیروئید که وظیفه تنظیم سوخت و ساز بدن، سلامت روان، فرایندهای گوارشی و حتی سلامت مو و رشد ناخن را بر عهده دارد، ممکن است دلیلی برای ریزش مو در دوران بارداری باشد.
  • فقر آهن:
    کمبود آهن یکی دیگر از علل شایع ریزش مو بخصوص در دوران بارداری است. اگرچه بدن شما همیشه به آهن نیاز دارد، اما این امر به ویژه در دوران بارداری مهم‌تر است. زمانی که جریان خون شما برای رساندن خون و اکسیژن به نوزاد افزایش می‌یابد. این حالت می‌تواند باعث ریزش مو، به همراه علائم دیگری مانند خستگی، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس و سردرد شود.
  • بیماری خود ایمنی:
    ریزش مو در دوران بارداری همچنین می‌تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی زمینه‌ای مانند آرتریت روماتوئید، سندرم پلی کیستیک یا الگوی ریزش موی ارثی باشد.
  • تغییرات هورمونی:
    برخی از زنان ممکن است به دلیل تغییر سطح هورمون‌ها، استرس یا شوک، دچار نازک شدن و ریزش مو شوند. این وضعیت تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود و تعداد کمی ‌از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می‌دهد. سه ماهه اول ممکن است بدن را تحت فشار قرار دهد زیرا تعادل هورمون‌ها به طور چشمگیری برای حمایت از کودک در حال رشد تغییر می‌کند. یزش مو به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است بلافاصله اتفاق نیفتد، و ممکن است ۲ تا ۴ ماه طول بکشد تا متوجه نازک شدن موها شوید.
  • مشکلات سلامتی:
    فقر ویتامین‌های مختلف ممکن است به ایجاد مشکلات سلامتی در دوران بارداری منجر شود. همین مسئله نیز به تلوژن افلوویوم ختم شود. ریزش مو می‌تواند بسیار چشمگیر باشد، به خصوص اگر به عدم تعادل مداوم در هورمون‌ها یا ویتامین‌های ضروری مربوط باشد.

چگونه ریزش مو در دوران بارداری را کنترل کنیم؟

پیشگیری از ریزش مو ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد، اما رفتارهای خاصی وجود دارد که ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند. دو تا از بهترین روش‌ها شامل انتخاب رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و توجه به شرایط بالقوه سلامتی هستند.
خوردن یک رژیم غذایی کامل که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، گوشت سالم و تخم مرغ و قند محدود، اولین قدم است. این نوع رژیم به شما انرژی بیشتری می‌دهد و از کم خونی جلوگیری می‌کند. حفظ یک سبک زندگی شامل سرگرمی‌های مختلف و فعالیت‌های آرامش بخش نیز می‌تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند. استرسی که مقدار زیاد آن می‌تواند شرایط خود ایمنی و اختلالات تیروئید را تشدید کند.
در ادامه به ارائه راهکارهایی برای درمان و پیشگیری ریزش مو در بارداری می‌پردازیم.

  1. از پزشک خود بپرسید که آیا داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید ممکن است به ریزش مو کمک کند یا نه؟ اگر امکانش را دارید از مکمل‌های دارویی مناسب برای تقویت مو استفاده کنید.
  2. از کش‌های تنگ موها، مدل بستن دم اسبی و سایر مدل‌های مو که ممکن است موهای شما را بکشد صرف نظر کنید.
  3. اگر دچار ریزش مو شده‌اید، شامپو‌ها و نرم کننده‌های حجم دهنده را امتحان کنید. این شامپوها علاوه بر تقویت مو، به خاطر فرمولاسیون ویژه‌ای که دارند، ضخامت و حجم موها را نیز افزایش می‌دهند.

شامپو تقویت کننده و حجم دهنده مو آمینو فایبر F فولیکا اوریجینال، پیشنهاد ما به شماست. این شامپو فاقد سولفات بوده و به خاطر ترکیباتی مثل آمونیوم لورت سولفات، سدیم PCA، عصاره سبوس برنج، رزماری، روغن تخم کتان، گلیسیرین و… می‌تواند باعث کاهش ریزش مو و افزایش حجم و ضخامت موها شود. تقویت و احیای ساختار مو، افزایش استحکام و مقاومت آن و افزایش لطافت، حالت‌پذیری و درخشندگی مو از دیگر اثرات این شامپو به شمار می‌روند.

  1. موها را به آرامی ‌بشویید و از یک شانه دندان پهن استفاده کنید تا از کشیدن بیش از حد موها در هنگام گره زدن جلوگیری کنید.
  2. برای افزایش گردش خون پوست سر را ماساژ دهید. افزایش گردش خون در پوست سر می‌تواند به تغذیه بهتر فولیکول‌های مو کمک کند.

آیا ریزش مو در دوران بارداری قابل درمان است؟

اگر باردار هستید و به دلیل استرس یا هورمون‌ها دچار ریزش مو شده‌اید، ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باشید. این مشکل معمولاً با گذشت زمان خود به خود برطرف می‌شود.
اگر بیماری زمینه‌ای دارید، مشاوره با یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین و ایمن‌ترین درمان را برای خود پیدا کنید. پزشکان گاهی اوقات ماینوکسیدیل را در صورتی که رشد مو به سطوح قبلی برنگردد تجویز می‌کنند، اما این دارو برای استفاده در دوران بارداری مناسب نیست و در نظر گرفته نمی‌شود.
در مورد شرایطی مانند کم کاری تیروئید یا کم خونی و فقر آهن، همکاری با پزشک برای یافتن دارو یا مکمل‌های ویتامینی که سطح شما را به حالت عادی برمی‌گرداند، باید به شروع چرخه رشد مجدد مو کمک کند.

سخن پایانی

این مقاله از سایت فولیکا به بررسی ریزش مو در بارداری اختصاص داشت که یکی از مسائلی است که برای بسیاری از خانم‌های باردار نگران کننده است. این ریزش مو معمولا حدود ۴ ماه پس از زایمان به اوج خود می‌رسد، اما رشد طبیعی مو در عرض ۶ تا ۹ ماه بعد به حالت طبیعی بر می‌گردد.
در نهایت اگر شما از آن دسته خانم‌های بارداری هستید که از ریزش موی خود نگران هستید، ناراحتی شما طبیعی است. اما نگران نباشید چون این حالت مقطعی و گذراست. در عوض مراقبت درست از مو در این دوره حساس، حتما به شما در غلبه بر این مسئله کمک می‌کند.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات