شناخت انواع مو و روش مراقبت از آن
شناخت انواع مو و روش مراقبت از آن
Fulica

شناخت انواع مو و روش مراقبت از آن یکی از عوامل مهم در ارتقای سلامت و زیبایی مو به شمار می‌رود. افراد مختلف انواع موی متفاوتی دارند و هر نوع مو به محصولات و روتین‌‌های خاص و مناسب خود نیاز دارد. مو‌های شما به دلیل قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی سخت،  مواد شیمیایی مانند دکلره، رنگ مو‌های شیمیایی و حالت دهنده‌های حرارتی مستعد آسیب هستند. بنابراین، پیروی از یک روال مراقبت از مو برای حفظ سلامت مو‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا تصمیم داریم اطلاعات کلی در مورد انواع مو و برخی از دستورالعمل‌‌های مراقبت ویژه از آن را ارائه کنیم. اگر حفظ زیبایی و سلامت مو برایتان مهم است پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

شناخت انواع مو و مشخصات آن

نوع موی یک فرد با یک سری عوامل تعیین‌کننده مشخص می‌شود:

  • قومیت و نژاد افراد
  • شکل و ضخامت تار‌های مو
  • شکل فولیکول‌‌های مو

بر اساس این فاکتورها چهار دسته‌بندی کلی از انواع موی انسان وجود دارد:

  • مو‌ی صاف
  • مو‌ی موج دار یا تابدار
  • مو‌ی فر یا مجعد
  • مو‌ی گره خورده و سیم‌پیچی

در ادامه با جزئیات مشخصات انواع مو و روش مراقبت از آن بیشتر آشنا می‌شویم.

 مو‌ی صاف

مو‌های صاف رایج‌ترین نوع مو هستند و مراقبت از آن راحت‌تر از سایر انواع مو است. موی صاف مقدار بیشتری روغن یا سبوم را در رشته‌‌های خود نگه می‌دارد و بنابراین معمولاً نرم‌تر و قابل کنترل‌تر است.
مو‌های صاف نیز بسته به ضخامت تار‌های مو خود به سه نوع مو‌های صاف ظریف، مو‌های صاف متوسط و مو‌های صاف درشت تقسیم می‌شوند.

مو‌های موج دار

مو‌های موج دار یا تابدار جایی بین مو‌های صاف و مو‌های مجعد قرار دارند. در ادامه بررسی انواع مو و روش مراقبت از آن باید بدانیم که موهای موج دار دارای فر‌‌های طبیعی و درشت و بسیار نرم هستند که توسط متخصصان مراقبت از مو اغلب به عنوان موج توصیف می‌شود.
مو‌های موج دار نیز خود به سه نوع مو‌های نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود.

مو‌های فر یا مجعد

مو‌های فر یا مجعد به مو‌هایی اطلاق می‌شود که دارای فر‌‌های برجسته هستند و مانند حلقه‌‌هایی در طول خود ادامه پیدا کرده‌اند. مو‌های مجعد معمولاً ضخیم‌تر از سایر انواع مو هستند و در صورت عدم مراقبت مناسب مستعد وز شدن و خشکی هستند. مو‌های مجعد به دو نوع تقسیم می‌شوند: فر‌های درشت و فر‌های ریز.

مو‌های گره خورده و سیم پیچی

مو‌های گره خورده در سرتاسر طول خود کلاف‌‌های محکمی‌دارند. مو‌ها شکننده هستند و به راحتی می‌شکنند.
مو‌های گره خورده بیشتر در میان مردمان آفریقایی-آمریکایی رایج است، اگر چه در سایر قومیت‌‌ها نیز دیده می‌شود و به طور کلی در بین آن‌ها موی طبیعی شناخته می‌شود.

نکاتی برای مراقبت از مو‌های صاف

اگر موهای صافی دارید و شناخت انواع مو و روش مراقبت از آن برایتان اهمیت دارد، خوب است بدانید که مو‌های صاف معمولاً نرم تر و راحت‌تر مدیریت می‌شوند، زیرا سبوم به دلیل نداشتن فر به راحتی در طول ساقه مو حرکت می‌کند. در اینجا چند نکته برای صاف نگه داشتن مو آورده شده است:

  1. شامپو‌های مناسب را انتخاب کنید
    از آنجایی که مو‌های صاف چربی بیشتری را در خود نگه می‌دارند، اگر به درستی شسته نشود، چرب می‌شوند. شامپو‌هایی را انتخاب کنید که مخصوص مو‌های چرب هستند.
  2. شامپوی حجم‌دهنده استفاده کنید
    اگر مو‌های صاف و نازکی دارید، شامپو‌‌های حجم دهنده را انتخاب کنید تا مقداری به آن‌‌ها حجم بدهد.
  3. از روش شستشوی معکوس استفاده کنید
    شستشوی معکوس به فرایند استفاده از نرم کننده قبل از شامپو هنگام شستن مو‌ها اشاره دارد. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، شستن معکوس توسط کارشناسان مراقبت از مو برای افرادی که مو‌های نازک و مو‌های چرب دارند توصیه می‌شود. این کار کمک می‌کند تا مو‌ها نرم و مرطوب شوند بدون اینکه سنگین شوند. در این روش مقدار کمی‌ نرم کننده مو را از ریشه مو‌ها تا نوک آن به طور یکنواخت بمالید. قبل از استفاده از شامپو و شستشو، ۳ تا ۵ دقیقه اجازه دهید تا جذب شود.
  4. از برس زدن بیش از حد و حرارت زیاد خودداری کنید
    مو‌های صاف معمولاً نازک تر از سایر انواع مو هستند. بنابراین، لازم است با اجتناب از استفاده بیش از حد از برس مو، شانه، محصولات شیمیایی خشن و محصولات حالت دهنده حرارتی، از آن مراقبت کنید.
  5. یک مدل موی چند لایه انتخاب کنید
    می‌توانید موهایتان را به صورت لایه لایه کوتاه کنید تا به آن حجم دهید. لایه‌‌ها به مو‌ها ظاهری درخشان می‌بخشند.

شامپو تقویت کننده و حجم دهنده مو سر آمینو فایبر F فولیکا مناسب موهای نازک و کم حجم، علاوه بر تقویت و احیای ساختار مو به افزایش حجم و تراکم ضخامت تارهای مو کمک می‌کند.

از مو‌های موج دار چگونه مراقبت کنبم؟

در اینجا و در ادامه بررسی انواع مو و روش مراقبت از آن چند نکته مفید برای مراقبت از مو برای افراد دارای مو‌های موج دار یا حالت دار آورده شده است:

موهای موج دار

  1. از شامپوی ضد وز استفاده کنید
    مو‌های حالت دار خیلی راحت وز می‌شوند. از این رو استفاده از شامپو‌های ضد وز، مرطوب کننده و سایر محصولات مراقبت از مو برای جلوگیری از موخوره و خشکی مو بسیار مهم است.
  2. مو‌هایتان را شانه کنید
    مو‌های حالت دار به راحتی گره می‌خورند. اگر مو‌های موج دار دارید، دانستن نحوه درست برس کردن مو‌هایتان ضروری است. هرگز سعی نکنید مو‌های خود را با برس مو یا شانه دندانه باریک باز کنید. همیشه از یک شانه دندانه درشت روی مو‌های خود استفاده کنید. برای جلوگیری از شکستن مو، بهتر است بعد از استفاده از نرم کننده مو، مو‌های خود را در حمام با شانه دندانه درشت شانه کنید.
  3. از نرم کننده عمیق استفاده کنید
    مو‌های حالت دار نسبت به مو‌های صاف به رطوبت بیشتری نیاز دارند. نرم کننده‌‌های عمیق به عمق ساقه مو نفوذ می‌کنند و مو‌های شما را از داخل به بیرون آبرسانی می‌کنند. آن‌ها بدون اینکه مو‌های شما را بیش از حد چرب کنند به کاهش و کنترل موخوره کمک می‌کنند
  4. از یک سرم حالت دهنده استفاده کنید
    پس از شستشوی مو، چند قطره از سرم آبرسان را به مو‌ها و پوست سر خود بمالید. چند دقیقه ماساژ دهید تا عمیقاً جذب شود. سرم‌‌های مو کمک زیادی به کاهش موخوره می‌کنند.
  5. مو‌های خود را با هوای آزاد خشک کنید
    استفاده از محصولات حالت دهنده حرارتی مانند اتو مو و سشوار را کم کنید زیرا باعث خشکی مو می‌شوند. به جای آن با استفاده از یک حوله نخی نرم، مو‌های خود را با هوا خشک کنید.
  6. از روبالشی ابریشمی ‌استفاده کنید
    خوابیدن با کلاه ابریشمی و ساتن‌ یا روبالشی ابریشمی یا ساتن ‌اصطحکاک بین مو و بالش را کاهش می‌دهد و از وز شدن مو‌ها در صبح جلوگیری می‌کند.

سرم آنتی فریز براق کننده موهای وزدار، کدر و شکننده فولیکا می‌تواند بدون نیاز به آبکشی و به خاطر وجود ترکیباتی مثل کراتین هیدرولیز شده و روغن آرگان، باعث رفع وز مو و الکتریسیته ساکن موها شده و از شکنندگی و موخوره جلوگیری کند.

نکات مراقبتی از مو‌های مجعد

مو‌های مجعد ضخیم تر از مو‌های صاف یا مواج هستند و به طور کلی به رطوبت بیشتری نیاز دارند. برای مراقبت از مو‌های مجعد این اقدامات را دنبال کنید:

  1. از روغن مو استفاده کنید
    روغن‌‌های مو فر‌های شما را نرم و مرطوب نگه می‌دارند. روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن زیتون به طور سنتی برای حفظ مو‌های سالم استفاده می‌شود.
  2. از شامپوی مرطوب کننده و بدون سولفات استفاده کنید
    سولفات‌‌ها باعث خشکی مو و از بین بردن روغن‌‌های طبیعی مو می‌شوند. بنابراین، همیشه شامپو‌های بدون سولفات را انتخاب کنید. شامپو‌‌های آبرسان با مواد مرطوب کننده مانند آلوئه ورا و شیر نارگیل را انتخاب کنید.
  3. مو‌های خود را زیاد نشویید و با آب ولرم آبکشی کنید
    مو‌های مجعد مستعد خشک شدن هستند و به همین دلیل بهتر است از شستشوی مکرر آن‌ها با شامپو خودداری کنید. برای بهترین نتیجه هفته‌ای یکبار از شامپو مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. مو‌های خود را بیش از حد تمیز نکنید و با آب سرد بشویید. زیرا به بستن کوتیکول‌‌ها و حفظ رطوبت کمک می‌کند.
  4. مو‌های خود را به درستی آرایش کنید
    همیشه مو‌هایتان را فقط زمانی که خیس هستند شانه کنید تا از شکستگی مو‌ها جلوگیری کنید. چند قطره روغن مو یا نرم کننده مو را بعد از شستن به مو‌ها بمالید تا از خشکی مو‌ها جلوگیری شود. کوتاه کردن یکی از روش‌‌های رایج در بین افراد مو مجعد است، زیرا باعث می‌شود تا فر‌های شما مشخص شود و ظاهری جذاب به آن‌ها می‌دهد.

موهای مجعد

چگونه مراقب مو‌های گره خورده و سیم پیچی باشیم؟

مو‌های گره خورده و پیچ خورده عموما درشت‌تر و ضخیم‌تر از سایر انواع مو هستند. اگر مو‌های گره خورده دارید و آشنایی با انواع مو و روش مراقبت از آن برایتان مهم است، این نکات مراقبت از موهای گره خورده را دنبال کنید.

  1. از ماسک مو استفاده کنید
    مو‌های گره خورده تمایل به خشک شدن دارند. بنابراین مهم است که به طور منظم از ماسک‌‌های حالت دهنده مو استفاده کنید تا فر‌های خود را سالم و هیدراته نگه دارید.
  2. از شامپو ی مرطوب کننده فاقد سولفات استفاده کنید
    بهتر است از شامپو‌هایی استفاده کنید که فاقد سولفات هستند، زیرا مو‌های شما را خشک کرده و آن‌ها را وز می‌کند. همیشه شامپو‌های مرطوب کننده را انتخاب کنید و هرگز استفاده از نرم کننده را فراموش نکنید.
  3. هنگام برس زدن با مو‌های خود به آرامی‌رفتار کنید
    همیشه هنگام برس زدن مو‌ها با ملایمت رفتار کنید. از یک برس با دندانه‌های درشت و پهن استفاده کنید و از نیروی بیش از حد استفاده نکنید.
  4. مو‌های خود را به درستی حالت دهید
    از سشوار کشیدن مو‌‌ها خودداری کنید زیرا باعث خشک شدن مو‌ها و غیرقابل کنترل شدن مو‌ها می‌شود. در عوض، مو‌های خود را با یک حوله نخی نرم خشک کنید و بعد از هر بار شستشوی مو از نرم کننده استفاده کنید.
  5. مدل موی مناسب را انتخاب کنید
    اکثر افرادی که مو‌های گره خورده دارند ترجیح می‌دهند مو‌های خود را بلند نگه دارند، زیرا این نوع موها کوتاه‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. با این وجود، مهم است که مو‌های خود را مرتباً کوتاه کنید تا از دوشاخه شدن و سایر مشکلات مو جلوگیری کنید.

اسپری براق کننده و باز کننده گره موی فولیکا حاوی پروتئین ابریشم هیدرولیز شده، آمودایمیتیکون و روغن آرگان موجب افزایش شانه‌پذیری موها و جلوگیری از موخوره و گره خوردن موها می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا به بررسی انواع مو و روش مراقبت از آن پرداختیم. موهای صاف، موهای موج دار، موهای مجعد و موهای گره خورده رایج‌ترین انواع مو شناخته می‌شوند. هر یک بسته به مشخصاتی که دارد نیازمند روتین مراقبتی خاصی هستند. استفاده از محصولات مراقبت از موی متناسب با نوع مو کمک می‌کند تا موهایمان همیشه از سلامت و زیبایی کافی برخوردار بوده و دچار آسیب‌هایی نظیر خشکی بیش از حد، چربی و روغنی شدن، شکنندگی، گره خوردن، موخوره، ریزش و… نشوند.
چنانچه تجربه یا سوالی در مورد انواع مو و روش مراقبت از آن دارید لطفا با ما در قسمت نظرات مطرح کنید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات