با عوامل موثر در ریزش مو و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید
با عوامل موثر در ریزش مو و راه‌های پیشگیری از آن آشنا شوید
Fulica

ریزش مو یا طاسی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی است که افراد بسیاری را در سراسر جهان درگیر خود می‌کند. از دست دادن روزانه بین 70 تا 150 تار مو هنگام حمام، شانه کردن موها، آرایش کردن آن و… طبیعی به نظر می‌رسد. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این میزان ریزش بیشتر شده و رویش موهای جدید متوقف شود.
فرقی نمی‌کند زن باشید یا مرد، پیر باشید یا جوان، ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلف و به اشکال گوناگونی به سراغ‌تان بیاید. به همین دلیل نیز  شناخت عوامل موثر در ریزش مو، ریشه‌های اصلی ایجاد آن و بررسی راه‌های درمان و پیشگیری اهمیت زیادی برای بسیاری از افراد دارد.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا قصد داریم به طرح این سوال بپردازیم که مهم‌ترین عوامل موثر در ریزش مو چیست، چه انواعی دارد و چگونه می‌توان به درمان و پیشگیری از آن کمک کرد؟ اگر ریزش مو باعث از دست دادن زیبایی و اعتمادبه‌نفس شما شده و به دنبال شناخت مشکل و حل آن هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

مهم‌ترین عوامل موثر در ریزش مو و انواع آن چیست؟

فرایند ریزش مو در زنان و مردان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و بر همین اساس نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین انواع کاهش مو و برخی از شایع‌ترین عوامل ریزش مو می‌پردازیم.

ریزش موی آندروژنیک

این نوع ریزش مو هم در مردان و هم در بین زنان اتفاق می‌افتد و با نازک شدن و عقب رفتن خط رویش مو آغاز می‌شود. ریزش موی آندروژنیک بیشتر جنبه ارثی داشته و نتیجه اختلالات هورمونی است. برای مثال در الگوی مردانه ریزش موی آندروژنیک، افزایش میزان دی هیدرو تستوسترون (DHT) و در الگوی زنانه اختلال و کاهش مقدار یکی از نوروپپتیدهای مسئول طولانی کردن فاز رشد مو باعث ریزش مو و طاسی می‌شود.

ریزش موی غیر آندروژنیک

این الگوی از دست دادن مو بیشتر در بین زنان شایع است و عواملی نظیر بارداری، شیردهی، استرس، رژیم غذایی، سوء تغذیه و بیماری‌هایی مثل اختلالات تیروئیدی، عفونت و تب، مصرف بعضی داروها نظیر داروهای شیمی درمانی و… مسئول ایجاد آن است. در این نوع ریزش مو، موهای کف سر به مرور کم‌پشت شده، موها نازک می‌شوند و فرق سر کاملا مشهود می‌شود، اما خط رویش مو در جلوی سر تغییری نمی‌کند.

ریزش موی سکه‌ای

در برخی افراد ریزش مو به صورت سکه‌ای و به شکل دایره‌های کوچک طاسی در سر، ابروها یا ریش‌ها آشکار می‌شود. این نوع ریزش که معمولا به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد، با اختلال در سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. به این معنی که سیستم ایمنی فولیکول‌های مو را به عنوان یک تهدید تشخیص داده و به آن‌ها حمله می‌کند. این نوع ریزش پس از ریزش موی آندروژنیک، شایع‌ترین نوع ریزش مو به شمار می‌رود و هنوز هیچ علت مشخصی برای آن ثبت نشده است.

ریزش موی تمام بدن

موها گاهی اوقات به دلایل خاصی مثل مصرف برخی داروها نظیر داروهای شیمی درمانی، از موهای سر گرفته تا تمام نقاط بدن می‌ریزند. این نوع ریزش که یکی از عوامل موثر در ریزش مو شناخته می‌شود، معمولا تا پایان مصرف داروها و تاثیرشان ادامه دارد، اما معمولا پس از پایان دوره دوباره رشد می‌کنند.

پسوریازیس پوست سر

این بیماری که تا حدودی یک بیماری شایع به شمار می‌آید، با نشانه‌هایی چون پوسته پوسته شدن کف سر، التهاب، قرمزی و خارش همراه بوده و می‌تواند تمام پوست سر یا بخش‌هایی از آن را معمولا به صورت حلقه‌ای درگیر کند. این بیماری که گاهی به آن کرم حلقوی پوست سر هم می‌گویند، احتمالا به دلیل نقص و اختلال در سیستم ایمنی رخ می‌دهد و یکی از عوامل موثر در ریزش مو محسوب می‌شود.

شامپو تقویت کننده و کاهش دهنده ریزش مو آمینکس پلاس فولیکا RX  ویژه افراد داری ریزش مو با الگوهای آندروژنیک و غیرآندروژنیک است. این شامپو کاهش‌دهنده ریزش‌های دوره‌ای، فصلی و پراکنده مو در آقایان و بانوان، با تغذیه ریشه مو، محافظت از فولیکول مو و افزایش استحکام ریشه مو باعث تحریک و تسریع رشد موهای جایگزین شده و از بازگشت ریزش مو جلوگیری می‌کند.
چه عواملی احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهند؟
برخی شرایط جسمی و روانی می‌توانند بر میزان ریزش موها و شدت آن تاثیر مستقیم داشته باشند. این عوامل به‌ویژه در الگوی ریزش غیرآنروژنیک مشاهده می‌شوند.

  • سابقه خانوادگی
  • افزایش سن
  • کاهش وزن زیاد و ناگهانی
  • بیماری‌هایی مثل لوپوس و دیابت
  • استرس و فشار روانی
  • تغذیه نامناسب و ناکافی

چگونه از ریزش مو پیشگیری کنیم؟

به جز ریزش مو بر اساس الگوی آندروژنیک که با وراثت و تغییرات هورمونی در ارتباط است و قابل پیشگیری نیست، از سایر انواع ریزش مو می‌توان با برخی راهکارها جلوگیری کرد.

  • با موهایتان ملایم رفتار کنید و آن‌ها را خیلی سفت نبندید.
  • به آرامی و به صورت دسته‌ای موها را شانه بزنید. وقتی موها خیس هستند، از شانه‌های دندانه پهن استفاده کنید.
  • استفاده از اتوی مو، سشوار و سایر حالت‌دهنده‌های حرارتی را به حداقل برسانید.
  • از خشک شدن مو و کاهش رطوبت آن، به کمک تقویت کننده‌هایی نظیر روغن آرگان، روغن نارگیل و… جلوگیری کنید.
  • از موهای خود در برابر تابش آفتاب مراقبت کنید. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید می‌تواند به مو آسیب برساند.
  • سیگار نکشید چرا که برخی مطالعات ارتباط بین کشیدن سیگار و طاسی در مردان را نشان داده است.
  • هنگام مصرف داروها از پزشک خود درباره عوارض و تاثیر آن‌ها بر ریزش مو بپرسید و راه حل آن را جویا شوید.

جمع‌بندی

ریزش مو یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی است که افراد بسیاری آن را در طول زندگی تجربه می‌کنند. شناخت مهم‌ترین عوامل موثر در ریزش مو و انواع مختلف آن می‌تواند مهم‌ترین گام در درمان و رفع این مشکل دارد.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا با بررسی شایع‌ترین عوامل موثر در ریزش مو، به بررسی انواع گوناگون این مشکل همچون ریزش موی آندروژنیک و غیر آندروژنیک پرداختیم و برخی از راه‌های پیشگیری از ایجاد و شدت یافتن آن را بررسی کردیم.
آیا شما ریزش مو را تجربه کرده‌اید؟
فکر می‌کنید با توجه به نکات بالا ریزش موی شما از کدام نوع است؟
نظر خود را برای ما در قسمت کامنت‌های این مقاله بنویسید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات