تفاوت شوره چرب و شوره خشک
تفاوت شوره چرب و شوره خشک
Fulica

تفاوت شوره چرب و شوره خشک چیست و چه نشانه‌‌هایی دارند؟

شوره سر وضعیتی است که معمولاً به عنوان یک بیماری مو اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که شوره سر بی ضرر است، پوسته‌‌هایی که در مو‌ها و روی یقه یا شانه‌‌های شما ظاهر می‌شود می‌تواند ناراحت کننده و شرم آور باشد.
شوره سر مربوط به مو‌های شما یا تمیزی آن نیست، بلکه با سلامت پوست سر شما مرتبط است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌‌های پوست روی پوست سر خیلی سریع می‌میرند و باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. شوره سر مسری یا جدی نیست، اما درمان آن می‌تواند چالش برانگیز باشد و درمان نشدن آن ممکن است منجر به نازک شدن مو و ریزش مو شود.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا می‌خواهیم به بررسی دقیق‌تر شوره سر، انواع آن و تفاوت شوره چرب و شوره خشک بپردازیم و درباره علل، نشانه‌ها و راه‌های رفع این مشکل بیشتر بدانیم.
شوره سر چه انواعی دارد و نشانه‌های آن چیست؟
در زمان شوره زدن سر ممکن است پوست سر تحریک شده و خارش پیدا کند. این وضعیت ممکن است در دوره‌‌های استرس زیاد، بدتر شود و در فصول سرد و خشک بیشتر شوند. شوره سر یک مشکل بسیار شایع پوست سر است که به دو شکل ظاهر می‌شود :

  1. شوره سر چرب یا روغنی
  2. شوره سر خشک

در ادامه به بررسی تفاوت شوره چرب و شوره خشک و علائم هریک از این دونوع خواهیم پرداخت.

شوره سر چرب (روغنی)، علائم و راه‌های درمان

شوره سر چرب پوسته‌‌های روغنی  بزرگ مایل به زرد و پلاک مانند هستند. آن‌‌ها رسوبات چرب و زرد رنگی دارند که به سر و مو می‌چسبند.
اصطلاح پزشکی شوره سر چرب «درماتیت سبورئیک» نام دارد. درماتیت سبورئیک باعث تحریک و خارش پوست سر و ایجاد لکه‌‌های قرمز یا روشن بر روی پوست سر می‌شود. شوره سر زمانی اتفاق می‌افتد که پوسته‌‌های چرب، زرد رنگ روی پوست سر شما شروع به تشکیل شدن می‌کنند. این پوسته‌‌ها به دلیل سبوم، ماده زرد روشن و روغنی که توسط غدد چربی پوست ترشح می‌شود، به هم می‌چسبند.
سبوم برای کمک به محافظت و مرطوب کردن پوست تولید می‌شود، اما درماتیت سبورئیک می‌تواند باعث افزایش تولید سبوم شود. در نتیجه آن پوسته‌‌های زرد به اندازه‌ای بزرگ می‌شوند که به سر و مو‌های شما بچسبند و همچنین روی شانه‌‌ها و لباس‌‌های شما بیفتند.

شوره سر چرب (درماتیت سبورئیک) مسری نیست و قابل درمان است. این عارضه گاهی نواحی دیگر بدن از جمله صورت، ابرو‌ها و سینه را درگیر می‌کند. شستن روزانه سر و پوست سر با یک شامپوی ملایم می‌تواند انباشته شدن سبوم و سلول‌‌های مرده پوست را کاهش دهد و این وضعیت ممکن است بدون نیاز به درمان بیشتر برطرف شود. اما ممکن است بعداً عود کند و نیاز به درمان‌‌های مکرر قبل از رفع کامل علائم داشته باشد.
کسانی که شوره سر چرب دارند علائم زیر را تجربه می‌کنند :

  • خارش پوست سر
  • مشاهده پوسته‌‌های چرب و زرد در سر
  • افزایش تولید سبومو روغنی شدن پوست سر

برای درمان شوره سر چرب شستشوی مکرر با شامپوهای مخصوص می‌تواند باعث کاهش تجمع پوسته پوسته و تسکین علائم می‌شود. شامپو‌های حاوی پیروکتون اولامین و زینک پیتریتیون به خوبی در برابر شوره سر چرب عمل می‌کنند. از سوی دیگر، اسید سالیسیلیک می‌تواند موثر بوده و پوسته‌‌ها را شل کند.
شامپو ضدشوره مخصوص موهای چرب فولیکا حاوی پیروکتون اولامیـن و اسید سالیسیلیک، یکی از بهترین محصولات ضدشوره است که بدون ایجاد خشکی و حفظ تعادل چربی پوست سر می‌تواند در مقابله با عوامل ایجاد شوره چرب و درمان درماتیت سبورئیک بسیار موثر واقع شود.

شوره سر خشک (روغنی)، علائم و راه‌های درمان

یکی دیگر از بیماری‌‌های رایج خشکی پوست سر شوره سر خشک است که شامل بسیاری از علائم مرتبط با شوره سر چرب (درماتیت سبورئیک) است. تفاوت شوره چرب و شوره خشک این است که  در شوره خشک پوست سر خشک باعث می‌شود پوسته‌‌های کوچک سفید یا خاکستری از پوست سر و مو بیفتند. مانند شوره سر چرب (درماتیت سبورئیک)، این عارضه باعث تحریک و خارش پوست سر می‌شود و هنگام لمس، پوسته‌‌های کوچک اغلب از سر می‌افتند و در مو‌ها و لباس‌‌ها قابل مشاهده هستند. دیگر تفاوت شوره چرب و شوره خشک این است که شوره چرب محصول پوست سر چرب است، اما شوره خشک به دلیل خشکی پوست سر و عدم تولید سبوم ایجاد می‌شود و می‌تواند با استفاده از شامپو‌‌های خشن و محصولات ضد چربی مو تشدید شود.
شدت شوره خشک سر می‌تواند از خفیف که به کمتر قابل توجه است تا شدید در نوسان باشد. شوره سر خشک معمولاً علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • از دست دادن رطوبت پوست سر
  • خارش زیاد کف سر
  • پوست سفت کف سر
  • التهاب پوست سر
  • قرمزی پوست سر

برای اکثر افرادی که مبتلا به شوره سر خشک هستند، یک شامپوی بسیار ملایم می‌تواند کارگشا باشد. شامپو‌های ضدشوره ملایم به کاهش علائم کمک می‌کنند و در عین حال به حمایت و تقویت پوست سر شما در جهت  سلامتی کمک می‌کنند.

اگر دچار مشکل شوره خشک سر هستید می‌توانید با استفاده از شامپو ضدشوره مخصوص موهای خشک فولیکا روند درمان خود را آغاز کنید. این شامپو حاوی کلیمبازول، زینک پریتیون و پروکتون اولامین بوده و می‌تواند با رفع خشکی، التهاب، پوسته‌ریزی و قرمزی پوست کف سر، در درمان شوره سر خشک بسیار موثر باشد.

سخن آخر

شوره سر یکی از مسائلی است که گرچه مسئله‌ای جدی و نوعی بیماری محسوب نمی‌شود، می‌تواند ظاهر سالم موها و اعتماد به نفس افراد درگیر را هدف قرار دهد. اولین قدم در درمان این مسئله آگاهی کامل از آن و درک تفاوت شوره چرب و شوره خشک است.
در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا به بررسی این تفاوت‌ها، علائم و علل ایجاد هرکدام و راه‌های درمان آن پرداختیم. اگر شما هم با مسئله دست به گریبان هستید لطفا از تجربیات خود در مواجهه با آن برایم در بخش نظرات این مطلب بنویسید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات