مهمترین عوامل ایجاد شوره سر چیست و چگونه رفع می شود؟
مهمترین عوامل ایجاد شوره سر چیست و چگونه رفع می شود؟
Fulica

شوره سر یک مشکل شایع پوستی است که تقریباً ۵۰ درصد از جمعیت بزرگسالان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شوره سر می‌تواند ناشی از خشکی غیر طبیعی پوست سر باشد که باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. تکه‌‌‌های کوچک پوست خشک از پوست سر جدا شده و بر روی موی سر و سایر نواحی سر و صورت نمایان شود.

اکثر مردم شوره سر را در برخی مواقع در زندگی خود تجربه می‌کنند، اما شوره سر از سال‌‌های نوجوانی تا میانسالی شایع است. عوامل مختلفی خطر ابتلا به شوره سر را افزایش می‌دهند، از جمله سن فرد، آب و هوا، سطح استرس، شرایط پزشکی و انتخاب محصولات مو.

در این مقاله از بلاگ سایت فولیکا مسئله شوره سر، علائم، مهم‌ترین عوامل ایجاد شوره سر و بهترین راه‌های درمان آن را مرور می‌کنیم.

شوره سر را چگونه تشخیص دهیم؟

مهمترین نشانه شوره سر دانه‌‌‌های ریز و سفید رنگی است که روی مو‌‌ها و شانه‌‌‌ها دیده می‌شوند. شوره سر ممکن است روی ابرو‌‌ها و ریش نیز دیده شود. از دیگر نشانه‌ها و علائم شوره سر می‌توان به خارش پوست سر و التهاب و قرمزی پوست سر در پی خاراندن آن اشاره کرد.

شوره سر در نوزادان ممکن است با پوسته پوسته شدن و عارضه کلاه گهواره‌ای همراه باشد. کلاه گهواره‌ای یک عارضه بی خطر پوست سر است که در میان نوزادان رایج بوده و باعث تجمع پوسته و ضایعات چرب زرد رنگ روی پوست سر نوزادان می‌شود. علائم و نشانه‌‌‌های شوره سر در فصول سرد و خشک و همچنین زمانی که تحت استرس هستید عود می‌کنند و تشدید می‌شوند.

عوامل ایجاد شوره سر کدامند؟

شوره سر به علل مختلفی از جمله درماتیت سبوره‌ای، واکنش‌‌‌های حساسیتی، پسوریازیس و اگزما بروز پیدا می‌کند .شوره سر و پوست خشک می‌تواند به روش‌‌‌های مشابه روی پوست سر شما ظاهر شود، که می‌تواند تشخیص تفاوت را بدون کمک متخصص پوست دشوار کند.

شوره سر به صورت تکه‌‌‌های کوچک پوست خشک پوست سر شما ظاهر می‌شود و ممکن است خارش داشته باشد و اغلب با درماتیت سبورئیک همراه است، که بیماری پوستی ناشی از مخمری است که روی پوست زندگی می‌کند. به دلیل استرس، سرما، یا سلامت کلی ممکن است پوست آب زیادی از دست بدهد و به ایجاد شوره منجر شود.

استفاده از برخی از محصولات مراقبت از موی نامناسب نیز می‌تواند با از بین بردن چربی‌‌‌های طبیعی پوست، پوست سر را خشک و تحریک کنند.

از دیگر عوامل ایجاد شوره سر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سرمای شدید زمستان و احتمالاً ترکیبی از هوای سرد و گرمای بیش از حد در اتاق‌‌‌
  • کم برس نادر مو، زیرا برس زدن به حذف سلول‌‌‌های مرده پوست کمک می‌کند
  • سن، زیرا شوره سر بیشتر در سنین نوجوانی و میانسالی رخ می‌دهد
  • عوامل هورمونی، مثلا ایجاد شوره در مردان شایع تر است
  • رژیم غذایی نامناسب

درباره رژیم غذایی نامناسب که ممکن است در ایجاد شوره سر نقش داشته باشد می‌توان به کمبود روی،  کمبود ویتامین‌‌‌های B، کمبود اسیدهای چرب از جمله امگا 6 اشاره کرد. مصرف مواد غذایی و مکمل‌های دارویی که شامل این ترکیبات باشند می‌تواند کمک زیادی به کاهش و رفع علائم شوره سر کند.

شوره سر را چگونه درمان کنیم؟

اگر شوره سر و خارش، شدید و مداوم هستند، یا اگر علائم بدتر شوند، بهتر آن است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است یک مشکل اساسی را شناسایی کند که به یک درمان خاص پاسخ می‌دهد.
برخی از درمان‌‌‌ها یک بیماری زمینه ای مانند پسوریازیس را هدف قرار می‌دهند. هدف برخی دیگر لایه برداری سلول‌‌‌های مرده پوست یا مقابله با تولید مخمر است که می‌تواند شوره سر را کم کند. استراتژی متناسب به سن فرد، بیماری‌های احتمالی زمینه‌ای و شدت شوره سر  بستگی دارد.

برای شوره‌‌‌های خفیف‌تر و بدون علت خاص، محصولات مختلف بدون نسخه می‌تواند به مدیریت پوسته پوسته شدن و خارش کمک کنند. بسته به جنس شوره و خشک یا چرب بودن آن می‌بایست از شامپو و محصولات مراثبت از موی مناسب استفاده کرد.

محصولات تخصصی مراقبت از موی فولیکا برای درمان انواع شوره محصولات متنوعی دارد. از آن میان می‌توان به شامپو ضدشوره موهای چرب، شامپو ضد شوره موهای خشک و شامپو ضدشوره روزانه فولیکا استفاده کرد که این محصول آخر برای تثبیت درمان و تضمین عدم بازگشت آن پس از مصرف شامپوهای ضدشوره چرب و خشک و درمان شوره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد شوره سر یک مشکل شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر می‌شود. این مشکل مسری یا جدی نیست اما می‌تواند ظاهر زیبا و سالم موها را احا تاثیر قرار داده و درمان آن دشوار باشد. از مهم‌ترین عوامل ایجاد شوره سر می‌توان به خشکی پوست سر، درماتیت سبورئیک، مصرف شامپوهای نامناسب، تغذیه نامناسب، کم‌آبی پوست، سرما و گرمای شدید، شرایط سنی، استرس و فشارهای روانی، عوامل هورمونی و… اشاره کرد.

شوره‌‌‌های خفیف را می‌توان با یک شامپوی ملایم روزانه درمان کرد اما اگر این کار موثر نبود یک شامپوی دارویی که پزشک تجویز می‌کند می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات