چرا ریزش مو بعد از کرونا بیشتر می‌شود؟
چرا ریزش مو بعد از کرونا بیشتر می‌شود؟
Fulica

بررسی دلایل و بهترین راه های درمان

شاید مثل بسیاری از مردم جهان در این مدت، شما یا اطرافیانتان هم پس از اتمام بیماری کرونا دچار ریزش مو شده باشید. ریزش مو حتی با گذشت چند هفته از پایان بیماری یکی از عوارض شایعی است که افراد بسیاری را درگیر خود کرده است. در این مقاله از بلگ سایت فولیکا قصد داریم دلایل و روش مقابله با این مشکل را مورد بحث قرار دهیم.   

چرا بعد از کرونا دچار ریزش مو می‌شویم؟
جهان از سال 2019 در حال مقابله با بیماری کووید-19 است، همه گیری ویروسی شایعی که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود. این بیماری عوارض متعددی دارد که بیش تر ناشی از درگیری سیستم تنفسی است ولی یک سری از افراد دچار عوارض مرتبط با پوست، مو و ناخن نیز می شوند. کهیر، ضایعات پوستی، عفونت و قارچ ناخن و ریزش مو از جمله این عوارض هستند.
خوشبختانه ریزش مو بعد از کرونا نوعی ریزش موقتی است که می تواند بعد از هر نوع بیماری، جراحی یا شرایط استرس زا ایجاد شود. این ریزش معمولا بین چندین هفته تا 3 ماه بعد از بیماری شروع شده و بین 6 تا 9 ماه باتوجه به شرایط فرد ادامه می یابد.
علت این ریزش را می توان در علائم بیماری کرونا جستجو کرد. تب و استرس از علائم شایع کرونا هستند و به طور کلی از علل ریزش مو نیز محسوب می شوند. در زمان بیماری و تب، ممکن است تعداد زیادی از تارهای مو که در فاز رشد هستند تحت تاثیر عفونت تحریک شده و به طور هم زمان و به اجبار وارد فاز استراحت شوند، لذا فرد احساس می کند که حجم زیادی از مو یکباره در حال ریزش است. به این حالت تلوژن افلوویوم میگویند.

تلوژن افلوویوم (چرخه رشد مو) چیست؟

هر تار مو تحت یک چرخه رشد 3 مرحله ای قرار می گیرد و نکته جالب این است که مراحل مختلف این سیکل برای هر تار متفاوت از دیگری است، در غیر این صورت همه موها با هم ریخته و با هم رشد می کردند.

  • فاز رشد
    آناژن: سلول ها در این مرحله به سرعت تقسیم شده و تار موی جدید شروع به رشد می کند و تار موی قبلی که رشد آن متوقف شده را به سمت بالا هدایت می کند.
  • فاز میانی
    کاتاژن: این فاز حدود 2 تا 3 هفته طول می کشد، رشد موی قبلی کاملا متوقف شده و بخش خارجی ریشه مو آب رفته و چروکیده می شود.
  • فاز استراحت
    تلوژن: در این مرحله موی قبلی می افتد و موی جدید جایگزین می شود.

در بیماری کوید-19 توازن این چرخه مختل شده و تعداد تارهای مو در فاز استراحت بسیار زیاد می شوند. علامت اصلی نشان دهنده این نوع ریزش، از دست دادن تعداد قابل توجه تار مو بعد از شانه زدن، شستشو یا بیدار شدن از خواب (موهای روی بالش) است.

علاوه بر این اکثر افراد در دوران کرونا، حتی اگر به بیماری مبتلا نشده باشند سطح استرس بالاتری را به علت این همه گیری تجربه کرده اند و این استرس نیز عامل ریزش مو است.

چگونه ریزش مو بعاد از کرونا را متوقف کنیم؟

برای رفع ریزش مو بعد از کرونا باید چرخه رشد مو را دوباره به توازن برسانیم. برخی از راهکارهای ساده عبارتند از:

  • افزایش مصرف ویتامین
  • کنترل استرس
  • مصرف محصولات مراقبتی تقویت کننده و ضدریزش

هنگامی که مو دارای ریزش، نازک و شکننده می شود، نیاز به مراقبت بیش تری دارد. شامپو تقویت کننده و ضدریزش فولیکا محصولی مناسب شستشوی موهای دارای ریزش و قابل استفاده برای بانوان و آقایان است. این محصول حاوی کافئین و کینین، با افزایش جریان خون مویرگی در پوست سر و تقویت پیاز مو از ریزش جلوگیری نموده و باعث افزایش حجم تارهای مو نیز می گردد.

کافئین چه تاثیری بر کاهش ریزش مو بعد از کرونا دارد؟
کافئین ترکیبی است که در بیش از 60 گیاه از جمله دانه قهوه، برگ چای و دانه کاکائو موجود است. این ترکیب به دلیل خواص تحریک کننده سیستم عصبی از دیرباز مورد توجه بوده است. کافئین در صنایع آرایشی بهداشتی نیز نقش موثری در فرمولاسیون محصولات لاغری و ضدریزش دارد.
کافئین مقدار انرژی سلولی فولیکول های مو را افزایش می دهد، با افزایش فاکتورهای رشد باعث بهبود رشد مو می گردد و علاوه بر این به افزایش گردش خون کمک نموده و در نتیجه ویتامین ها و مواد مغذی بهتر به فولیکول رسیده و رشد مو افزایش می یابد.

کینین نیز با افزایش گردش خون و تغذیه رسانی به فولیکول مو در پیشگیری از ریزش مو موثر است.

جمع‌بندی
در این مقاله به بررسی مهم‌ترین عوامل ریزش مو بعد از کرونا پرداختیم و متوجه شدیم که بیماری کوید چگونه با به  هم زدن چرخش طبیعی رشد مو موجب ریزش آن می‌شود. در انتها به این نکته مهم توجه کنید اگر تنها مسئله پس از بیماری کوید، ریزش مو است جای نگرانی نیست و بعد از طی یک دوره متوقف می شود، ولی اگر همراه آن خارش، سوزش یا ضایعه ای روی پوست سر دیده می شود نیاز است به پزشک مراجعه کنید.

سرتیتر مقاله

شما اینجا هستین

آخرین مقالات