داروسازی پارس حیان، ” تولیدکننده برتر “ به انتخاب انجمن داروسازی ایران
موهای نازک و کم حجم

چگونه موهای نازک و کم حجم را درمان کنیم؟

نازک شدن مو امری است که به مرور اتفاق افتاده و بروز می‌کند. این امر ممکن است به صورت ژنتیکی یا مربوط به سبک زندگی ما بوده و یا ترکیبی از این دو باشد. موهای نازک و کم حجم با افزایش سن به مرور دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. ریزش بین 50 تا 100 مو در روز طبیعی است؛ اما اگر به تعداد بیشتری رسید، لازم است تا تحت درمان قرار بگیرد.
بر خلاف ریزش موی حاد و مزمن، نازک بودن مو الزاماً باعث کچلی نمی‌شود. اما می‌تواند باعث کم‌پشت به نظر رسیدن موها شود. در این مقاله از وبسایت فولیکا، قصد داریم تا به علل نازک شدن مو و چگونگی درمان آن بپردازیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

چه چیزی باعث ایجاد موهای نازک و کم حجم می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، این مسئله در پی ژنتیک، سبک زندگی یا ترکیبی از این دو پدید می‌آید. هم چنین ممکن است هورمون‌ها و درمان‌های خاصی، موها را به سمت نازک شدن سوق دهند. عادت‌هایی که در سبک زندگی ما می‌توانند موجب نازک شدن مو شوند، به ترتیب زیر هستند:

  • رنگ و دکلره مو مداوم
  • مواجه شدن با استرس
  • بستن محکم مو به شکل دم اسبی
  • استفاده زیاد از حالت‌دهنده‌های مو مانند ژل و موس
  • کمبود وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی در رژیم غذایی

همچنین موارد دیگری نیز ممکن است باعث به وجود آمدن موهای نازک و کم حجم شوند که عبارت‌اند از:

  • بارداری و زایمان
  • تغییرات هورمونی
  • کمبود ویتامین D
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • درمان بیماری‌های خاص
  • کاهش وزن زیاد در مدت کم
  • مواجه شدن با بیماری یا عفونت پوستی

روش‌های درمان موهای نازک و کم حجم

در این قسمت سعی داریم تا به چند روش درمان خانگی برای موهای نازک و کم حجم اشاره کنیم. اگر این مشکل برای شما حاد شد، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. راه‌های درمان موهای نازک به شرح زیر است:

شامپو حجم دهنده آمینو فایبر فولیکا

  1. استفاده از شامپوهای مخصوص: برخی شامپوها با وجود ترکیبات خاص و تاثیرگذاری بر ساقه مو، به درمان موهای نازک کمک می‌کنند.
    شامپو کافئین مکس فولیکا آر ایکس علاوه بر حجم‌دهی به موها، با ترکیباتی مانند کافئین و آرژنین به تقویت موها و کاهش ریزش مو در الگوهای مردانه و زنانه کمک می‌کند. فرمولاسیون ملایم آن مناسب استفاده روزانه است و با بهبود جریان خون در پوست سر، به استحکام و ضخامت موهای ضعیف و نازک کمک می‌کند.
    شامپو تقویت‌کننده و حجم‌دهنده مو آمینو فایبر F نیز برای موهای نازک و کم‌حجم طراحی شده و با تقویت ساختار مو، به افزایش ضخامت، استحکام و حجم آن کمک می‌کند. ترکیباتی مانند کلاژن هیدرولیز شده، عصاره سبوس برنج و روغن تخم کتان در آن به افزایش لطافت، درخشندگی و حالت‌پذیری موها کمک می‌کنند. همچنین این محصول فاقد سولفات است.
  2. استفاده از روغن‌های طبیعی: اگر از دسته افرادی نیستید که به روغن‌های طبیعی حساسیت دارند، بخت با شما یار است. چرا که استفاده از این روغن‌ها به شما کمک می‌کند تا موهای خود را تقویت کنید و شادابی خاصی به موهایتان ببخشید. برای مثال روغن اسطوخودوس، می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.
  3. خوردن مولتی‌ویتامین‌ها: در مقاله «آشنایی با انواع ویتامین برای ریزش مو و رفع آن»، به تاثیر ویتامین‌ها بر رشد و رویش مو اشاره کردیم. برای اینکه بدانید چه موادی در بدن شما کم است، می‌توانید به کمک تست خون، متوجه آن‌ها شوید. مو برای سلامت خود به آهن، روی، فولیک‌اسید و ویتامین‌های گوناگون خصوصا ویتامین‌های گروه B نیاز دارد و به جنسیت نیز ربط چندانی ندارد.
  4. تاثیر فولیک‌اسید: فولیک‌اسید نوعی ویتامین B است که برای رشد سلول‌های جدید لازم است. این ویتامین می‌تواند به رویش مجدد موها کمک کند؛ اما هنوز مدرکی دال بر اینکه روی ضخامت مو تاثیر می‌گذارد یا خیر در دسترس نیست.
  5. بیوتین: بیوتین یا ویتامین B7، ویتامینی محلول در آب بوده که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مانند انواع مغزها، جگر و شیر وجود دارد. اگر رژیم غذایی مغذی داشته باشید، معمولاً دچار کمبود این ویتامین نمی‌شوید. گرچه که مکمل‌های این ویتامین در بازار وجود داشته و به رشد بهتر مو کمک می‌کنند.
    بیوتین بپانتین فولیکا آر ایکس یک سرم موضعی تقویت کننده و ضد ریزش است که به‌طور خاص برای جلوگیری از ریزش موهای غیر آندروژنیک طراحی شده است. این سرم با ترکیبات بیوتین و پروویتامین B5، به تغذیه فولیکول‌های مو پرداخته و با تحریک رشد سلولی به تسریع رویش مجدد مو کمک می‌کند. همچنین این سرم با فرمولاسیون غیرچرب، از ایجاد چربی روی پو ست سر جلوگیری کرده و باعث افزایش ضخامت و مقاومت تارهای مو می‌شود. این محصول به شکل ویال‌های 7.5 میلی‌لیتری عرضه می‌شود و بدون نیاز به آبکشی است، کافی است 3 بار در هفته مستقیماً روی پوست سر ماساژ داده شود.

چگونه از نازک شدن مو جلوگیری کنیم؟

اگر علت موهای نازک و کم حجم شما ژنتیک بوده، لازم است تا تحت درمان قرار گرفته و با پزشک معالج خود در ارتباط باشید. اما اگر ریزش و نازک شدن موی سر شما به لایف استایل شما برمی‌گردد می‌توانید به کمک چندین روش، از پدید آمدن این مشکل جلوگیری کنید. به تعدادی از این روش‌ها در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • رژیم غذایی کاملی داشته باشید: با داشتن یک رژیم غذایی کامل و مغذی، می‌توانید موهایی سالم‌تر داشته باشید. سلامت مو به طور مستقیم به مواد مغذی که شما مصرف می‌کنید بازمی‌گردد. اگر دچار کمبود مواد مغذی هستید، با راهنمایی پزشک خود از مکمل‌ها کمک بگیرید.
  • اگر دخانیات مصرف می‌کنید، مصرف خود را قطع کنید: همان‌طور که از تاثیر مصرف دخانیات بر روی پوست باخبر هستید، باید بگوییم که استعمال دخانیات با ریزش و کم‌حجم شدن مو نیز ارتباط دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که مصرف دخانیات، موهای نازک و کم حجم را تشدید کرده و از حجم مو می‌کاهد. مطالعات نشان داده که دخانیات می‌تواند بر روی چرخه رویش مو نیز تاثیر سو بگذارد و آن را با اختلال مواجه کند.
  • میزان استرس خود را کم کنید و از آن دور بمانید: استرس، امری طبیعی در طول زندگی ماست. اما این در حالی است که مزمن نشده و به میزان طبیعی در زندگی ما وجود داشته باشد. اگر دچار استرس مزمن شده‌اید، لازم است بدانید که با سطح گسترده‌ای از هورمون کورتیزول مواجه هستید. این هورمون چرخه رویش مو را با مشکل مواجه می‌کند. در این مواقع بهتر است از یک متخصص کمک و مشورت بگیرید.
  • از موهای خود مراقبت بیشتری انجام دهید: بهتر است قبل از آن که موهایتان نازک شوند، از این امر جلوگیری کنید. برای مثال از حالت‌دهنده‌های مو و لوازم حرارت دهنده مو کمتر استفاده کنید. موهای خود را بادقت و حوصله بیشتری شانه کنید و زمان بیشتری را در اختیار آن قرار دهید. بهتر است از شامپو و ماسک موی مناسب موهای خود استفاده کنید تا از آنها مراقبت بهتری داشته باشید.
  • به دنبال علت نازک شدن موهای خود بگردید: ممکن است فکر کنید موهای شما به صورت ژنتیکی نازک و کم حجم بوده و هیچ راهی برای بهبود آن وجود ندارد. اما در بسیاری مواقع با اندکی تغییر در لایف استایل خود می‌توانید موهایی سالم و شاداب‌تر از قبل داشته باشید. سلامت موهای شما در گرو سبک زندگی شما است.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که اشاره شد، بهتر است قبل از مواجه شدن با موهای نازک و کم حجم از بروز آن جلوگیری نمود. با اندکی تغییر در سبک زندگی و بهبود رژیم غذایی خود، می‌توان از سلامت موهای خود اطمینان خاطر داشت. موهای ما بیانگر سلامت جسم و روح ما هستند و در صورتی سالم و شاداب می‌مانند که از استرس دور بوده و با سبک زندگی سالم روزهای خود را سپری کنیم.